Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick | RetailDetail

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

Burger Brands Belgium (BBB), het bedrijf boven Quick en Burger King in ons land en Luxemburg, heeft de franchisenemers ingelicht over zijn concrete plannen. Beide ketens zullen naast elkaar blijven bestaan, en de franchisenemers mogen kiezen.

Ambitieuze plannen

Burger Brands Belgium heeft vandaag 92 Quick-vestigingen in België en nog 9 in het Groothertogdom, maar wil “binnen dit en vijf jaar meer dan 120 Quick en Burger King restaurants uitbaten in België en Luxemburg”. Dat zegt topman Kevin Derycke in de Franstalige zakenkrant L’Echo. Derycke mikt op een evenwichtige spreiding: dus een zestigtal voor elk enseigne. Het is alleszins de bedoeling dat de eerste vijf tot zeven Burger Kings nog dit jaar de deuren openen.

 

“Het is aan de franchisenemer om het enseigne te kiezen dat hij in de toekomst wil runnen, maar wij gaan blijven investeren in Quick. Binnenkort lanceren we trouwens een nieuwe communicatiecampagne”, aldus nog de CEO.

 

Rekenmachientjes bovenhalen

Bij die keuze zal flink wat rekenwerk komen kijken, want elk enseigne hanteert andere financiële voorwaarden. Die kregen de franchisenemers intussen te horen en te zien: “Er zijn pro’s en contra’s”, zo vertelt een franchisenemer ‑ die anoniem wou blijven ‑ aan L’Echo. Zo zou een Burger King “gemiddeld een omzet van 4,5 miljoen euro genereren, hetzij ruim het dubbele van een Quick. Maar organisatorisch is er wel meer personeel voor nodig”, zegt de man.

 

De royalties voor de uitbating van een Burger King liggen ook hoger: in een grootteorde van 8% van de omzet bij Burger King, tegenover zo’n 5% bij Quick. Ook inzake vastgoed is Burger King duurder: Quick-franchisenemers betalen 12% van hun omzet als huur, voor Burger King-franchisenemers wordt dat 13%. “Maar ze hebben ons wel gezegd dat de Burger King-franchisenemers minder moeten bijdragen voor de marketing”, klinkt het nog in de zakenkrant. Bij Quick gaat het om 5,25% van de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.