Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick | RetailDetail

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

Franchisenemers krijgen keuze tussen Burger King en Quick

Burger Brands Belgium (BBB), het bedrijf boven Quick en Burger King in ons land en Luxemburg, heeft de franchisenemers ingelicht over zijn concrete plannen. Beide ketens zullen naast elkaar blijven bestaan, en de franchisenemers mogen kiezen.

Ambitieuze plannen

Burger Brands Belgium heeft vandaag 92 Quick-vestigingen in België en nog 9 in het Groothertogdom, maar wil “binnen dit en vijf jaar meer dan 120 Quick en Burger King restaurants uitbaten in België en Luxemburg”. Dat zegt topman Kevin Derycke in de Franstalige zakenkrant L’Echo. Derycke mikt op een evenwichtige spreiding: dus een zestigtal voor elk enseigne. Het is alleszins de bedoeling dat de eerste vijf tot zeven Burger Kings nog dit jaar de deuren openen.

 

“Het is aan de franchisenemer om het enseigne te kiezen dat hij in de toekomst wil runnen, maar wij gaan blijven investeren in Quick. Binnenkort lanceren we trouwens een nieuwe communicatiecampagne”, aldus nog de CEO.

 

Rekenmachientjes bovenhalen

Bij die keuze zal flink wat rekenwerk komen kijken, want elk enseigne hanteert andere financiële voorwaarden. Die kregen de franchisenemers intussen te horen en te zien: “Er zijn pro’s en contra’s”, zo vertelt een franchisenemer ‑ die anoniem wou blijven ‑ aan L’Echo. Zo zou een Burger King “gemiddeld een omzet van 4,5 miljoen euro genereren, hetzij ruim het dubbele van een Quick. Maar organisatorisch is er wel meer personeel voor nodig”, zegt de man.

 

De royalties voor de uitbating van een Burger King liggen ook hoger: in een grootteorde van 8% van de omzet bij Burger King, tegenover zo’n 5% bij Quick. Ook inzake vastgoed is Burger King duurder: Quick-franchisenemers betalen 12% van hun omzet als huur, voor Burger King-franchisenemers wordt dat 13%. “Maar ze hebben ons wel gezegd dat de Burger King-franchisenemers minder moeten bijdragen voor de marketing”, klinkt het nog in de zakenkrant. Bij Quick gaat het om 5,25% van de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".