Franchisenemers Mitra vinden overnemer

Franchisenemers Mitra vinden overnemer
http://www.shutterstock.com/nl/pic-252376591/

De 145 franchisewinkels van slijterijketen Mitra maken een doorstart onder de nieuwe eigenaar van de formule, drankengroothandel De Monnik uit Oldenzaal. De 24 eigen winkels van het bedrijf blijven wel gesloten.

 

Franchisewinkels gered

Mitra werd eind juni failliet verklaard, nadat het niet meer kon opboksen tegen tegenvallende omzetten. De hogere accijnzen en de stijgende concurrentie van webshops hadden de keten in moeilijkheden gebracht. Ook de sluiting van een aantal filialen kon het tij niet keren.

 

Nu wordt Mitra door drankengroothandel De Monnik overgenomen, in samenwerking met ongeveer 120 zelfstandige ondernemers. ”De doorstart zorgt ervoor dat Mitra, sinds 1974 actief en een grote speler in de drankenwereld, niet uit de markt verdwijnt. De ondernemers hebben een zware tijd achter de rug, maar gelukkig kunnen we met elkaar weer vooruit kijken”, zegt Hans Olde Monnikhof, directeur van De Monnik.

 

Het faillissement had ook zware gevolgen voor het moederbedrijf Dirkzwager, dat uiteindelijk zelf ook de boeken moest neerleggen. Ondertussen werden al verschillende onderdelen van het bedrijf verkocht aan nieuwe eigenaars. Zo kwam distilleerderij Cooymans in handen van drankenproducent Avandis en werd het Beerenburg-merk Weduws S. Joustra overgenomen door het Friese bedrijf Boomsma Destilleerderij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top