Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen | RetailDetail

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Het bod op de merknaam Quick in België, uitgebracht door een groep die 69 van de 75 Belgische hamburgerrestaurants onder franchise vertegenwoordigt, is van tafel geveegd. De enige nog overblijvende kandidaat-overnemers zijn puur financiële spelers.

 

Merknaam 120 à 160 miljoen waard

De franchisenemers hadden een verbond gesloten met een Luxemburgs beleggingsfonds en hadden ook de steun van meerdere banken. Hun bod werd echter als te laag beschouwd door Groupe Bertrand, zo vernamen de kranten L’Echo en Le Soir.

 

De Franse Groupe Bertrand kocht Quick vorig jaar over van het Qualium-fonds met als doel de Franse restaurants om te vormen tot vestigingen van Burger King. De Fransen zetten de Belgische restaurants in de etalage. Die zijn goed voor een omzet van 200 miljoen euro. De waarde van het merk wordt geraamd op 120 à 160 miljoen euro.

 

Quick verdwijnt, Burger King verschijnt?

De enige kandidaten die nu nog in de running zijn om het Belgische merk in handen te krijgen, zijn verschillende beleggingsfondsen. Welke plannen zij hebben met Quick, is onduidelijk.

 

De franchisenemers zijn er alvast niet gerust op: zij hadden net een bod uitgebracht om te vermijden dat de merknaam Quick uit het straatbeeld zou verdwijnen en zou worden vervangen door de Amerikaanse tegenhanger Burger King. Toch onderstrepen ze open te staan voor “een partnerschap met de toekomstige koper” maar dan wel “met behoud van de merknaam in België”.

 

Al lijkt die kans flink te slinken, aldus Le Soir. Ook in het Groothertogdom Luxemburg onderhandelt Groupe Bertrand namelijk exclusief met een kandidaat-overnemer die de negen Quick-vestigingen onder Burger King-vlag wil laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".