Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Het bod op de merknaam Quick in België, uitgebracht door een groep die 69 van de 75 Belgische hamburgerrestaurants onder franchise vertegenwoordigt, is van tafel geveegd. De enige nog overblijvende kandidaat-overnemers zijn puur financiële spelers.

 

Merknaam 120 à 160 miljoen waard

De franchisenemers hadden een verbond gesloten met een Luxemburgs beleggingsfonds en hadden ook de steun van meerdere banken. Hun bod werd echter als te laag beschouwd door Groupe Bertrand, zo vernamen de kranten L’Echo en Le Soir.

 

De Franse Groupe Bertrand kocht Quick vorig jaar over van het Qualium-fonds met als doel de Franse restaurants om te vormen tot vestigingen van Burger King. De Fransen zetten de Belgische restaurants in de etalage. Die zijn goed voor een omzet van 200 miljoen euro. De waarde van het merk wordt geraamd op 120 à 160 miljoen euro.

 

Quick verdwijnt, Burger King verschijnt?

De enige kandidaten die nu nog in de running zijn om het Belgische merk in handen te krijgen, zijn verschillende beleggingsfondsen. Welke plannen zij hebben met Quick, is onduidelijk.

 

De franchisenemers zijn er alvast niet gerust op: zij hadden net een bod uitgebracht om te vermijden dat de merknaam Quick uit het straatbeeld zou verdwijnen en zou worden vervangen door de Amerikaanse tegenhanger Burger King. Toch onderstrepen ze open te staan voor “een partnerschap met de toekomstige koper” maar dan wel “met behoud van de merknaam in België”.

 

Al lijkt die kans flink te slinken, aldus Le Soir. Ook in het Groothertogdom Luxemburg onderhandelt Groupe Bertrand namelijk exclusief met een kandidaat-overnemer die de negen Quick-vestigingen onder Burger King-vlag wil laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top