Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen | RetailDetail

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Franchisenemers zullen Quick België niet overnemen

Het bod op de merknaam Quick in België, uitgebracht door een groep die 69 van de 75 Belgische hamburgerrestaurants onder franchise vertegenwoordigt, is van tafel geveegd. De enige nog overblijvende kandidaat-overnemers zijn puur financiële spelers.

 

Merknaam 120 à 160 miljoen waard

De franchisenemers hadden een verbond gesloten met een Luxemburgs beleggingsfonds en hadden ook de steun van meerdere banken. Hun bod werd echter als te laag beschouwd door Groupe Bertrand, zo vernamen de kranten L’Echo en Le Soir.

 

De Franse Groupe Bertrand kocht Quick vorig jaar over van het Qualium-fonds met als doel de Franse restaurants om te vormen tot vestigingen van Burger King. De Fransen zetten de Belgische restaurants in de etalage. Die zijn goed voor een omzet van 200 miljoen euro. De waarde van het merk wordt geraamd op 120 à 160 miljoen euro.

 

Quick verdwijnt, Burger King verschijnt?

De enige kandidaten die nu nog in de running zijn om het Belgische merk in handen te krijgen, zijn verschillende beleggingsfondsen. Welke plannen zij hebben met Quick, is onduidelijk.

 

De franchisenemers zijn er alvast niet gerust op: zij hadden net een bod uitgebracht om te vermijden dat de merknaam Quick uit het straatbeeld zou verdwijnen en zou worden vervangen door de Amerikaanse tegenhanger Burger King. Toch onderstrepen ze open te staan voor “een partnerschap met de toekomstige koper” maar dan wel “met behoud van de merknaam in België”.

 

Al lijkt die kans flink te slinken, aldus Le Soir. Ook in het Groothertogdom Luxemburg onderhandelt Groupe Bertrand namelijk exclusief met een kandidaat-overnemer die de negen Quick-vestigingen onder Burger King-vlag wil laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Back to top