In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis | RetailDetail

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis
Shutterstock

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Geen gevaar voor volksgezondheid

Het Franse ministerie van Landbouw heeft een lijst opgesteld van producten die mogelijk gebruik hebben gemaakt van eieren die besmet waren met fipronil. Die worden nu uit voorzorg uit de winkelrekken gehaald. De wafels zijn te vinden bij verschillende grote supermarktketens, zoals Carrefour, Casino en Leclerc.

 

Bij Lotus Bakeries klinkt het dat het slechts over een klein aantal verpakkingen gaat die uit de rekken worden gehaald en dat de hoeveelheid fipronil ver onder de veiligheidsdrempel gaat, waardoor er geen gevaar voor de volksgezondheid is.

 

Franse consumentenorganisaties vinden wel dat de Franse overheid veel te laat heeft gereageerd en eist dat ook de reeds verkochte artikelen worden teruggeroepen, maar dat vindt overheid niet nodig. De hoeveelheid fipronil overschrijdt dan wel de toegelaten grens, maar vormt voorlopig geen gevaar, klinkt het. Er worden wel nog steekproeven gehouden en mogelijk worden er in de toekomst nog meer producten teruggeroepen.

 

In België en Nederland worden er momenteel geen producten die gemaakt zijn met besmette eieren uit de supermarkten gehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.