Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden | RetailDetail

Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden

Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden
Carrefour.fr

Als het van het Franse parlement afhangt, mag de term ‘gratis’ niet langer gebruikt worden voor de promotie van voedingswaren. Het is één van de opmerkelijke maatregelen in een wet die een eind wil maken aan de prijzenoorlog.

 

Macht van retailers inperken

Na een geanimeerd debat dat wel acht dagen in beslag nam, heeft de Franse kamer zopas het ontwerp goedgekeurd van een omvangrijke landbouw- en voedingswet die onder meer gezondere commerciële relaties wil garanderen in de foodsector. De maatregelen moeten vooral de landbouwers ten goede komen.

 

Dat de overheid buitensporige promoties wilde aanpakken en foodretailers een minimummarge van 10% wilde opleggen voor landbouwproducten, was al eerder bekend. Nu hebben we zicht op het volledige pakket maatregelen. Meest opvallend: een verbod op de term ‘gratis’ (inclusief afgeleiden en synoniemen) bij de promotie van voedingsproducten.

 

De wet wil verder de macht van de retailers inperken: de concurrentie-autoriteit krijgt meer zeggenschap over de toenemende concentratie van inkoopcentrales. Inkopers en producenten die hun contractuele verplichtingen niet nakomen, mogen zich verwachten aan een boete die van 2% van hun jaaromzet kan bedragen. Andere opmerkelijke artikelen hebben betrekking op het verplicht aanbieden van ‘doggy bags’ in restaurants en het verbod op met vlees relateerde benamingen voor vegetarische producten.

 

Tegenstanders werpen op dat de maatregelen wel de winstmarges van de foodretailers zullen ten goede komen, maar niet noodzakelijk die van de landbouwers. De indiener van het wetsvoorstel, Jean-Baptise Moreau, geeft dat ook impliciet toe en stelt voor om een taks te heffen op de meerwaarden die fabrikanten en retailers zullen boeken als gevolg van de rem op de promoties. Met de opbrengst zou dan een moderniseringsfonds voor de landbouwsector worden gefinancierd. Zo ver is het nog niet: het wetsontwerp gaat op 26 juni naar de senaat voor verder debat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.