Franprix al op zoek naar tweede Brusselse vestiging | RetailDetail

Franprix al op zoek naar tweede Brusselse vestiging

Franprix al op zoek naar tweede Brusselse vestiging
Foto Franprix

Het is de Franse retailgroep Casino dan toch menens met het enseigne Franprix in Brussel: een tweede vestiging staat op de planning en verschillende franchisekandidaten dienen zich aan.


Testlocatie

Dat bleek dinsdag op de eerste Belgische persconferentie van de retailer. Jean-Paul Mochet, directeur proximiteit bij Casino, kwam tekst en uitleg geven. De eerste winkel heeft z’n start niet gemist, aanleiding voor het bedrijf om een maand na de opening al op zoek te gaan naar een tweede locatie. Ook blijken verschillende lokale ondernemers geïnteresseerd in een partnership.
 

De keten koos voor een locatie aan de Elsensesteenweg omwille van de drukke passage en de competitieve omgeving, met onder andere Carrefour Express, Proxy Delhaize, Picard en Färm in de onmiddellijke nabijheid. Ideaal voor een test, dus. Dit is de eerste buitenlandse vestiging voor de keten, en aangezien het concept Franprix specifiek werd ontwikkeld voor grote steden, zou het best kunnen dat het ook in andere Europese hoofdsteden opduikt, wanneer Brussel een succes blijkt.

 

Consumptie ter plaatse

Deze vestiging, 300 m² groot, is open sinds 28 februari. Het is een moderne buurtwinkel die perfect inspeelt op de heersende trends, maar niet echt revolutionair is in vergelijking met andere proximiteitsconcepten op de Belgische markt. Wel is het zo dat er in Brussel een vrij aanzienlijke Franse gemeenschap woont en werkt, die wellicht aangesproken wordt door een Frans enseigne.
 

Franprix verkoopt in z’n Brusselse gemakswinkel zo’n 5.000 referenties waaronder private label producten, bioproducten in bulk, Franse specialiteiten en ook A-merken die door grossier Lambrechts worden beleverd.  Het concept mikt daarnaast ook op consumptie ter plaatse met koffie, sappenpers, saladbar en een oven voor pizza of quiche.  
 

In Frankrijk heeft Franprix al zo’n 900 winkels en opent de keten wel 50 nieuwe vestigingen per jaar. Nieuw is de spin-off Franprix Noé, een 100% bio-formule die ook in Brussel niet zou misstaan, meent de directeur. Recent kwam de keten nog in het nieuws met de opening van een Parijse winkel die 24 uur op 24 open is. Dat lijkt voorlopig niet het plan in Brussel, waar de retailer opent van 8 tot 20u en niet op zondag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.