Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast | RetailDetail

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast
Foto: Takashi Images / Shutterstock.com

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

 

De supermarkt bewaart je sleutel

In Parijs experimenteert Franprix, een Franse supermarktketen die vooral in die regio actief is, sinds eind april met thuisbezorging binnenshuis. Bij een tiental klanten komt de conciërgedienst Clac des Doigts daarvoor zelf binnen, ook wanneer er niemand thuis is. 


Wie wil bestellen, stuurt zijn boodschappenlijstje in een sms naar Clac des Doigts. Een medewerker leest en verwerkt alle berichten – met wat hulp van een chatbot om het proces te versnellen – en gaat de huissleutel van de klant samen met de boodschappen oppikken. Op termijn moet het ook mogelijk worden om rechtstreeks vanuit de Franprix-app te bestellen.


Voor de testperiode heeft Franprix een overeenkomst gesloten met sleutelbewaardienst Oh my keys !, een spin-off van de Franse post, zodat in de dichtstbijzijnde supermarkt van elke deelnemende klant een bewaarkluisje met een sleutel hangt. Voor anderen betaalde de supermarktketen een deel van de installatiekost van een slim slot terug.

 

Enorme boost voor klantengetrouwheid

Omdat het ophalen van sleutels omslachtig is, is het voor het welslagen van het initiatief voor Franprix belangrijk dat mensen vertrouwen krijgen in de technologie. De supermarktketen is daarom bereid om vast tegemoet te komen in de installatiekost van slimme sloten.


“We zijn ervan overtuigd dat stedelingen bereid zijn om iemand die ze vertrouwen in hun huis binnen te laten wanneer ze er niet zijn”, meent algemeen directeur van Franprix Jean-Paul Mochet in LSA. “Om dat vertrouwen te krijgen moet de technologie wel garanties bieden: de toegangscode van een geconnecteerd slot is maar enkele minuten en eenmalig bruikbaar.”


De topman gelooft dat slimme sloten over enkele jaren in elke nieuwe woning de norm worden. Hij wil het alvast een duwtje in de rug geven, want de thuislevering in huis is volgens hem een enorm sterke motor voor klantengetrouwheid. 

 

Amazon te vlug af in Frankrijk

Eenmaal de toegang tot klanten hun huis verzekerd is, opent het systeem letterlijk en figuurlijk de deuren voor nog heel wat meer diensten. “Met onze partners hebben we de ambitie om binnen het jaar de boodschappen bij onze klanten in de koelkast en diepvries te stoppen. We willen zelfs de tafel voor hen dekken, of het nu voor een dinertje met twee is of voor een verjaardagsfeestje met tien”, aldus Mochet. 


De dienst is te vergelijken met die van Amazon Key, waarmee Amazon niet alleen pakketbezorgers toegang wil geven tot de huizen van klanten, maar ook dienstverleners zoals poetshulpen en klusjesdiensten. Amazon rolt in de VS ondertussen al een systeem uit waarbij pakketjes zelfs in geparkeerde auto’s worden geleverd.


In Frankrijk is Franprix weliswaar de eerste om met de service uit te pakken, wat de keten naar eigen zeggen een grote voorsprong geeft. Als het een succes wordt, wil de retailer de dienst eind dit jaar of begin 2019 uitrollen over heel Île-de-France. Franprix bood al gratis thuislevering aan. De test slaat tot nu toe aan, want deelnemers aan het proefproject bestelden al gemiddeld twee keer per week. 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.