Franprix vervangt kassa's door draagbare scanners

Franprix vervangt kassa's door draagbare scanners

Franprix, de buurtwinkelformule van de Franse groep Casino, test een nieuw betaalsysteem dat komaf moet maken met wachtrijen aan de kassa’s. Draagbare scanners vervangen de traditionele check-outmeubels. 

Afrekenen tussen de winkelrekken 

In twee Parijse testwinkels van Franprix kunnen shoppers voortaan gewoon afrekenen tussen de winkelrekken. De medewerkers kregen compacte scanners, die verbonden zijn met het WiFi-netwerk van de winkel en die ze als een ring aan hun vinger dragen. Ze hebben ook een tablet en een betaalterminal op zak. 

 

Het systeem doet denken aan wat Apple in zijn winkels toepast, maar bij Franprix zijn er meer betaalopties: bankkaart, maaltijdcheques of baar geld. Het nieuwe betaalconcept stelt de buurtwinkels in staat om snel en flexibel bijkomende capaciteit te creëren op drukke momenten. Tijdwinst is het grote voordeel voor de klanten, want aanschuiven behoort tot het verleden. 

 

In kleinere winkels kan het systeem de traditionele kassa's zelfs helemaal overbodig maken, om kostbare vierkante meters vrij te maken voor nieuwe diensten. Nog dit jaar wil Franprix het nieuwe betaalconcept uitrollen in honderd winkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top