Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren | RetailDetail

Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Het Franse bedrijf Zéro-Gâchis, dat een app heeft waarmee het voedselverspilling wil bestrijden, heeft plannen om ook het buitenland te veroveren. Het is daarom op zoek naar partners in onder andere Spanje en België.

 

In België al gesprekken aan de gang

Partners van de app betalen maandelijks een vast bedrag om hun producten op de app te krijgen. Wanneer producten dan hun vervaldatum bijna hebben bereikt, kunnen ze dat doorgeven, waarna het product verschijnt op de app. Bovendien krijgen ze van Zéro-Gâchis toegang tot een hoop statistieken en een apparaat dat onmiddellijk nieuwe etiketten met een verlaagde prijs afdrukt.

 

Op de app wordt de lijst met producten dagelijks aangepast en gebruikers krijgen er een overzicht te zien van kortingen in hun buurt. Supermarkten geraken op die manier eenvoudiger af van hun overtollige voorraad, terwijl klanten kunnen profiteren van extra kortingen.

 

Momenteel nemen ongeveer 100 supermarkten in Frankrijk deel aan de service en volgens Zéro-Gâchis besparen klanten zo ongeveer 600.000 euro per maand, dankzij de app. In Frankrijk is het voor supermarkten tegenwoordig ook verboden om producten die nog gebruikt kunnen worden weg te gooien. Die moeten allemaal aan sociale organisaties worden geschonken.

 

Volgende maand gaat de app ook van start in Spanje. In België zouden er al gesprekken opgestart zijn met mogelijke partners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top