Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Het Franse bedrijf Zéro-Gâchis, dat een app heeft waarmee het voedselverspilling wil bestrijden, heeft plannen om ook het buitenland te veroveren. Het is daarom op zoek naar partners in onder andere Spanje en België.

 

In België al gesprekken aan de gang

Partners van de app betalen maandelijks een vast bedrag om hun producten op de app te krijgen. Wanneer producten dan hun vervaldatum bijna hebben bereikt, kunnen ze dat doorgeven, waarna het product verschijnt op de app. Bovendien krijgen ze van Zéro-Gâchis toegang tot een hoop statistieken en een apparaat dat onmiddellijk nieuwe etiketten met een verlaagde prijs afdrukt.

 

Op de app wordt de lijst met producten dagelijks aangepast en gebruikers krijgen er een overzicht te zien van kortingen in hun buurt. Supermarkten geraken op die manier eenvoudiger af van hun overtollige voorraad, terwijl klanten kunnen profiteren van extra kortingen.

 

Momenteel nemen ongeveer 100 supermarkten in Frankrijk deel aan de service en volgens Zéro-Gâchis besparen klanten zo ongeveer 600.000 euro per maand, dankzij de app. In Frankrijk is het voor supermarkten tegenwoordig ook verboden om producten die nog gebruikt kunnen worden weg te gooien. Die moeten allemaal aan sociale organisaties worden geschonken.

 

Volgende maand gaat de app ook van start in Spanje. In België zouden er al gesprekken opgestart zijn met mogelijke partners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top