Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Franse app tegen voedselverspilling wil ook België veroveren

Het Franse bedrijf Zéro-Gâchis, dat een app heeft waarmee het voedselverspilling wil bestrijden, heeft plannen om ook het buitenland te veroveren. Het is daarom op zoek naar partners in onder andere Spanje en België.

 

In België al gesprekken aan de gang

Partners van de app betalen maandelijks een vast bedrag om hun producten op de app te krijgen. Wanneer producten dan hun vervaldatum bijna hebben bereikt, kunnen ze dat doorgeven, waarna het product verschijnt op de app. Bovendien krijgen ze van Zéro-Gâchis toegang tot een hoop statistieken en een apparaat dat onmiddellijk nieuwe etiketten met een verlaagde prijs afdrukt.

 

Op de app wordt de lijst met producten dagelijks aangepast en gebruikers krijgen er een overzicht te zien van kortingen in hun buurt. Supermarkten geraken op die manier eenvoudiger af van hun overtollige voorraad, terwijl klanten kunnen profiteren van extra kortingen.

 

Momenteel nemen ongeveer 100 supermarkten in Frankrijk deel aan de service en volgens Zéro-Gâchis besparen klanten zo ongeveer 600.000 euro per maand, dankzij de app. In Frankrijk is het voor supermarkten tegenwoordig ook verboden om producten die nog gebruikt kunnen worden weg te gooien. Die moeten allemaal aan sociale organisaties worden geschonken.

 

Volgende maand gaat de app ook van start in Spanje. In België zouden er al gesprekken opgestart zijn met mogelijke partners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top