Franse Cora ziet cijfers stabiliseren

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren
Shutterstock

In het boekjaar 2016 zijn de cijfers van de Franse supermarktketen Cora ongeveer stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee doet ze beter dan de concurrentie, die de omzet met enkele procenten zag dalen.

Samenwerking met Carrefour

De omzet van Cora kwam voor het volledige boekjaar 2016 uit op 4,7 miljard euro, een daling van 0,4% ten opzichte van een jaar eerder. In 2015 was de omzet nog met 3,2% gestegen. Toch moet Cora ondanks die lichte daling niet wanhopen, want bij de concurrentie waren de cijfers nog minder positief. Zo daalde bij Carrefour de omzet met 2,6% en ook bij Auchan was de daling groter dan 2%.

 

Bovendien wist Cora de marges de hoogte in te drijven, waardoor het bedrijfsresultaat ondanks een lagere omzet er toch op vooruit ging. Ten opzichte van 2016 steeg die met 4,5% naar 161 miljoen euro. Cora plukt zo de vruchten van de samenwerking met Carrefour, waarbij beide bedrijven hun inkoopkrachten hebben gebundeld. Sindsdien steeg de operationele marge met bijna 23%.

 

De nettowinst was uitzonderlijk hoog met 418 miljoen euro, maar dat was vooral te danken aan de oprichting van de vastgoedtak Galimmo in september van vorig jaar, waarbij er 397 miljoen euro extra in het laatje kwam. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top