Franse Cora ziet cijfers stabiliseren | RetailDetail

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren
Shutterstock

In het boekjaar 2016 zijn de cijfers van de Franse supermarktketen Cora ongeveer stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee doet ze beter dan de concurrentie, die de omzet met enkele procenten zag dalen.

Samenwerking met Carrefour

De omzet van Cora kwam voor het volledige boekjaar 2016 uit op 4,7 miljard euro, een daling van 0,4% ten opzichte van een jaar eerder. In 2015 was de omzet nog met 3,2% gestegen. Toch moet Cora ondanks die lichte daling niet wanhopen, want bij de concurrentie waren de cijfers nog minder positief. Zo daalde bij Carrefour de omzet met 2,6% en ook bij Auchan was de daling groter dan 2%.

 

Bovendien wist Cora de marges de hoogte in te drijven, waardoor het bedrijfsresultaat ondanks een lagere omzet er toch op vooruit ging. Ten opzichte van 2016 steeg die met 4,5% naar 161 miljoen euro. Cora plukt zo de vruchten van de samenwerking met Carrefour, waarbij beide bedrijven hun inkoopkrachten hebben gebundeld. Sindsdien steeg de operationele marge met bijna 23%.

 

De nettowinst was uitzonderlijk hoog met 418 miljoen euro, maar dat was vooral te danken aan de oprichting van de vastgoedtak Galimmo in september van vorig jaar, waarbij er 397 miljoen euro extra in het laatje kwam. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top