Franse Cora ziet cijfers stabiliseren

Franse Cora ziet cijfers stabiliseren
Shutterstock

In het boekjaar 2016 zijn de cijfers van de Franse supermarktketen Cora ongeveer stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee doet ze beter dan de concurrentie, die de omzet met enkele procenten zag dalen.

Samenwerking met Carrefour

De omzet van Cora kwam voor het volledige boekjaar 2016 uit op 4,7 miljard euro, een daling van 0,4% ten opzichte van een jaar eerder. In 2015 was de omzet nog met 3,2% gestegen. Toch moet Cora ondanks die lichte daling niet wanhopen, want bij de concurrentie waren de cijfers nog minder positief. Zo daalde bij Carrefour de omzet met 2,6% en ook bij Auchan was de daling groter dan 2%.

 

Bovendien wist Cora de marges de hoogte in te drijven, waardoor het bedrijfsresultaat ondanks een lagere omzet er toch op vooruit ging. Ten opzichte van 2016 steeg die met 4,5% naar 161 miljoen euro. Cora plukt zo de vruchten van de samenwerking met Carrefour, waarbij beide bedrijven hun inkoopkrachten hebben gebundeld. Sindsdien steeg de operationele marge met bijna 23%.

 

De nettowinst was uitzonderlijk hoog met 418 miljoen euro, maar dat was vooral te danken aan de oprichting van de vastgoedtak Galimmo in september van vorig jaar, waarbij er 397 miljoen euro extra in het laatje kwam. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt. Die bevat alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland een nieuwe categorie lanceren. Het gaat voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een Beauty Concept Store in Berlijn.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Back to top