Franse foodretailers lanceren betalende abonnementen

Shutterstock.com

In Frankrijk lijkt een nieuwe trend te ontstaan in de foodretail. Na Casino is nu ook Monoprix gestart met een betalende abonnementsformule, waarbij klanten in ruil korting krijgen op het hele gamma.

 

10% korting

In 2019 liet Casino al een ballonnetje op: voor een maandelijkse bijdrage van 10 euro krijgen klanten een permanente korting van 10% op al hun aankopen, meldt Linéaires. Er zijn wel uitzonderingen voorzien voor Cdiscount, cultuurproducten, juwelen, parafarmacie en brandstoffen.

 

Het abonnement wordt afgesloten via de Casino Max-app, die het getrouwheidsprogramma van de detailhandelaar beheert. In navolging van de reeds bestaande terminologie van Cdiscount, dat een eigen getrouwheidsprogramma heeft onder de naam ‘Cdiscount à volonté’, kreeg het nieuwe abonnement de naam ‘Casino Max à volonté’.

 

In de eerste maand na de lancering noteerde Casino naar eigen zeggen 27.000 inschrijvingen op het programma. Overigens is de via het abonnement verkregen korting cumuleerbaar met de klassieke promoties van de keten, zoals bijvoorbeeld kortingsbonnen of andere acties, op voorwaarde dat de korting de wettelijke plafonds niet overschrijdt.

 

Monopflix

Onder de naam 'Monopflix', een duidelijke knipoog naar een populaire streamingdienst, is ook Monoprix intussen gestart met een eigen abonnement. Klanten kunnen kiezen uit drie opties: 9,9 euro voor één maand, 54,9 euro voor zes maanden of 99,9 euro voor een jaar. Pikant detail: Monoprix behoort tot dezelfde groep als Casino, wat suggereert dat de grote broer uit Saint-Etienne toch wel goede resultaten heeft behaald met de abonnementstest.

 

Net als bij Casino garandeert deze formule een onmiddellijke korting van 10% op alle voedings-, schoonmaak- en hygiëneproducten, schrijft Linéaires. De korting is geldig in alle winkels van de keten en online via de website Monoprix plus, die toegang geeft tot 30.000 referenties. Ook bezorgen is gratis voor abonnees. 

 

Met de nieuwe abonnementen lijkt een nieuwe trend zich af te tekenen binnen de foodretail. Tot nu toe waren betalende abonnementen vooral gebruikelijk in de non-food e-commerce, met als bekendste voorbeeld ongetwijfeld Amazon Prime.