Franse supermarkten zetten in op thuisscanners | RetailDetail

Franse supermarkten zetten in op thuisscanners

Franse supermarkten zetten in op thuisscanners

Drie Franse retailers lanceren bijna gelijktijdig een scanner waarmee shoppers thuis producten kunnen scannen, die dan automatisch aan hun boodschappenlijstje worden toegevoegd. E-commerce wordt zo nog makkelijker. 

 

Groter bestelgemak

In tegenstelling tot Jef Colruyt geloven de Franse hyper- en supermarkten dus wél in een leefbaar e-commercemodel voor de foodsector. Met hun “Drive”-concepten zijn onze zuiderburen al enkele jaren voorlopers in Europa. Vandaag zetten ze nog meer in op het bestelgemak voor de consument. 


Met behulp van een handige scanner in huis, kunnen shoppers immers nog vlotter hun boodschappenlijstjes opmaken. Het lijkt duidelijk dat de Fransen zich hebben laten inspireren door de Amazon Dash-scanner.

 

Drie varianten

Chronodrive, het e-commercefiliaal van de groep Auchan, heeft al sinds maart 2015 de bestelservice Izy, met een schijfvormige scanner die via WiFi gekoppeld is aan een smartphoneapplicatie. Consumenten kunnen thuis verpakkingen scannen die leeg of bijna leeg zijn. Die producten belanden dan meteen in het winkelmandje. De Izy-scanner ziet er behoorlijk cool uit en is voorzien van een handige magneet om hem aan de koelkastdeur te hangen. 


Intermarché Drive test sinds kort API, een thuisscanner met een wat conventioneler design, net als Izy gelinkt aan de mobiele app van de retailer. Een eerste evaluatie van de testperiode volgt half maart.

 
En Carrefour Drive kondigde zopas ook de lancering aan van Pikit, een scanner gekoppeld aan een mobiele app en aan het gebruikersaccount van de consument op carrefourdrive.fr. Alle drie de scanners laten toe om boodschappen desgewenst ook te dicteren. De toestellen zijn evenwel niet gratis: Izy kost 29,90 euro, Pikit gaat liefst 59,90 euro kosten. De verkoopprijs van API is nog niet bekend. 

 

En bij ons? 

Opmerkelijk is wel dat de scanner die Carrefour in Frankrijk gebruikt, niet dezelfde is als de Connected Kitchen-scanner die Carrefour Belgium al een tijdje test. Meer zelfs, de gelijkenis van Connected Kitchen met API, de scanner van Intermarché in Frankrijk, is meer dan treffend… 


Overigens laat Carrefour Belgium weten dat de testfase heeft uitgewezen dat er nog enkele veranderingen aan het toestel moeten worden aangebracht, en dat een uitrol in ons land dus niet voor meteen is. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.