Franse supermarkten zetten in op thuisscanners | RetailDetail

Franse supermarkten zetten in op thuisscanners

Franse supermarkten zetten in op thuisscanners

Drie Franse retailers lanceren bijna gelijktijdig een scanner waarmee shoppers thuis producten kunnen scannen, die dan automatisch aan hun boodschappenlijstje worden toegevoegd. E-commerce wordt zo nog makkelijker. 

 

Groter bestelgemak

In tegenstelling tot Jef Colruyt geloven de Franse hyper- en supermarkten dus wél in een leefbaar e-commercemodel voor de foodsector. Met hun “Drive”-concepten zijn onze zuiderburen al enkele jaren voorlopers in Europa. Vandaag zetten ze nog meer in op het bestelgemak voor de consument. 


Met behulp van een handige scanner in huis, kunnen shoppers immers nog vlotter hun boodschappenlijstjes opmaken. Het lijkt duidelijk dat de Fransen zich hebben laten inspireren door de Amazon Dash-scanner.

 

Drie varianten

Chronodrive, het e-commercefiliaal van de groep Auchan, heeft al sinds maart 2015 de bestelservice Izy, met een schijfvormige scanner die via WiFi gekoppeld is aan een smartphoneapplicatie. Consumenten kunnen thuis verpakkingen scannen die leeg of bijna leeg zijn. Die producten belanden dan meteen in het winkelmandje. De Izy-scanner ziet er behoorlijk cool uit en is voorzien van een handige magneet om hem aan de koelkastdeur te hangen. 


Intermarché Drive test sinds kort API, een thuisscanner met een wat conventioneler design, net als Izy gelinkt aan de mobiele app van de retailer. Een eerste evaluatie van de testperiode volgt half maart.

 
En Carrefour Drive kondigde zopas ook de lancering aan van Pikit, een scanner gekoppeld aan een mobiele app en aan het gebruikersaccount van de consument op carrefourdrive.fr. Alle drie de scanners laten toe om boodschappen desgewenst ook te dicteren. De toestellen zijn evenwel niet gratis: Izy kost 29,90 euro, Pikit gaat liefst 59,90 euro kosten. De verkoopprijs van API is nog niet bekend. 

 

En bij ons? 

Opmerkelijk is wel dat de scanner die Carrefour in Frankrijk gebruikt, niet dezelfde is als de Connected Kitchen-scanner die Carrefour Belgium al een tijdje test. Meer zelfs, de gelijkenis van Connected Kitchen met API, de scanner van Intermarché in Frankrijk, is meer dan treffend… 


Overigens laat Carrefour Belgium weten dat de testfase heeft uitgewezen dat er nog enkele veranderingen aan het toestel moeten worden aangebracht, en dat een uitrol in ons land dus niet voor meteen is. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.