FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand | RetailDetail

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand
Shutterstock

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Nieuwe markten en meer marketing

Het is niet gekend welke som Standard Investment neertelt voor de drankendivisie. Het investeringsbedrijf heeft ook al aandelen bij Burger King Nederland en afbakbroodjesfabrikant Dutch Bakery. FrieslandCampina behoudt wel een minderheidsaandeel in het bedrijf.

 

De vruchtendranken waren oorspronkelijk onderdeel van Riedel, dat in 1970 samenging met een voorganger van FrieslandCampina. Momenteel is de omzet van de dranken goed voor ongeveer 125 miljoen euro in een markt die de voorbije tien jaar een kwart is gekrompen. Ook de dranken van Riedel zijn niet ontsnapt aan die daling. Standard Investment hoopt die trend nu te keren door de drankjes de introduceren bij een aantal Europese supermarktketens.

 

“Wij denken dat Riedel veel potentie heeft, die er onder de vlag van FrieslandCampina te weinig uit komt”, zegt Guido Grobbink, partner bij Standard Investment. “De merken zijn ijzersterk in de hoofden van Nederlanders en de producten komen elke keer als beste uit smaaktesten.” Daarom zal er ook meer geïnvesteerd worden in marketing, iets wat de voorbije jaren sterk geminderd was onder de vleugels van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Daarnaast wordt er gedacht aan nieuwe markten, zoals Scandinavië en Duitsland.

 

Naast Standard Investment waren ook het Duitse Eckes-Granini en de Rotterdamse bottelaar Refresco geïnteresseerd in een mogelijke overname van de vruchtendranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.