FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand | RetailDetail

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand
Shutterstock

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Nieuwe markten en meer marketing

Het is niet gekend welke som Standard Investment neertelt voor de drankendivisie. Het investeringsbedrijf heeft ook al aandelen bij Burger King Nederland en afbakbroodjesfabrikant Dutch Bakery. FrieslandCampina behoudt wel een minderheidsaandeel in het bedrijf.

 

De vruchtendranken waren oorspronkelijk onderdeel van Riedel, dat in 1970 samenging met een voorganger van FrieslandCampina. Momenteel is de omzet van de dranken goed voor ongeveer 125 miljoen euro in een markt die de voorbije tien jaar een kwart is gekrompen. Ook de dranken van Riedel zijn niet ontsnapt aan die daling. Standard Investment hoopt die trend nu te keren door de drankjes de introduceren bij een aantal Europese supermarktketens.

 

“Wij denken dat Riedel veel potentie heeft, die er onder de vlag van FrieslandCampina te weinig uit komt”, zegt Guido Grobbink, partner bij Standard Investment. “De merken zijn ijzersterk in de hoofden van Nederlanders en de producten komen elke keer als beste uit smaaktesten.” Daarom zal er ook meer geïnvesteerd worden in marketing, iets wat de voorbije jaren sterk geminderd was onder de vleugels van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Daarnaast wordt er gedacht aan nieuwe markten, zoals Scandinavië en Duitsland.

 

Naast Standard Investment waren ook het Duitse Eckes-Granini en de Rotterdamse bottelaar Refresco geïnteresseerd in een mogelijke overname van de vruchtendranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.