FrieslandCampina mikt op Pakistaanse markt

FrieslandCampina mikt op Pakistaanse markt

FrieslandCampina neemt 51 procent van de aandelen van Engro Foods Limited over, het op één na grootste zuivelbedrijf in Pakistan. De aankoop stelt FrieslandCampina in staat om een grote stap vooruit te zetten in Centraal-Azië.

Verschuiving naar verpakte zuivel

Pakistan is dan ook het op twee na grootste melk producerende land ter wereld, met een productie van 38 miljard liter melk per jaar. FrieslandCampina wil in Pakistan profiteren van verschuiving van de markt van losse naar verpakte zuivel. In Pakistan wordt nog geen 10 procent van de geconsumeerde melk verwerkt en verpakt aangeboden. FrieslandCampina verwacht dat daar in de nabije toekomst verandering in zal komen.

 

“Via dit goed georganiseerde en zeer succesvolle bedrijf verkrijgen wij een sterke positie in de Pakistaanse zuivelmarkt, waarin een groeiende middenklasse in toenemende mate overschakelt op verwerkte en verpakte melk. Engro Foods biedt een basis waarop we verder kunnen bouwen. Deze acquisitie zal bijdragen aan het creëren van waarde voor onze leden-melkveehouders. Wij zullen ook bijdragen aan de landbouwsector in Pakistan door kennisoverdracht over zuivelproductie en via ons Dairy Development Programme”, aldus CEO Roelof Joosten.

 

“Dit is een uiterst belangrijke gebeurtenis voor ons. Engro Foods was al vanaf het begin in 2006 enorm succesvol en inmiddels is het uitgegroeid tot één van de meest gerespecteerde bedrijven in Pakistan. De samenwerking met FrieslandCampina zal zeker een enorme invloed hebben op de zuivelwaardeketen in Pakistan en tegelijkertijd Engro Foods de mogelijkheid bieden om de consumenten door middel van een verrijkt productassortiment meer waarde te bieden en ons innovatievermogen te vergroten”, voegt Engro-CEO Babur Sultan daar aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top