Fusie Ahold Delhaize “meer opportuniteit dan bedreiging” voor Colruyt | RetailDetail

Fusie Ahold Delhaize “meer opportuniteit dan bedreiging” voor Colruyt

Fusie Ahold Delhaize “meer opportuniteit dan bedreiging” voor Colruyt

De aangekondigde fusie van Ahold en Delhaize is voor Colruyt "meer een opportuniteit dan een bedreiging", beweren analisten van beurshuis Morgan Stanley in een nieuw rapport.

Keuze tussen winstmarge of prijsverlaging

De analisten hebben Colruyt weer in hun hart gesloten: "De trends op de Belgische retailmarkt zijn aan het verbeteren, de druk op de winst per aandeel is weg en de waardering van het aandeel is nu meer aantrekkelijk, zeker gezien het defensieve profiel van Colruyt", aldus de analisten, die meteen hun advies opkrikken van 'bijhouden' naar 'kopen' en het koersdoel optrekken van 36 naar 46 euro.

 

Er is nog een opvallende reden waarom de analisten weer geloven in Colruyt: de fusie tussen Ahold en Delhaize. "Ahold Delhaize heeft de ambitie om de synergievoordelen te laten doorsijpelen naar de winstcijfers (Delhaizes marges zitten op het laagste punt in 15 jaar) en de consolidatie zal waarschijnlijk een einde maken aan de disruptieve strategie van Albert Heijn in België". En nog: "Wij denken dat het in het belang is van Ahold Delhaize om de rationaliteit te doen terugkeren op de Belgische markt."

 

Al houden de analisten wel nog een slag om de arm: "Het grootste risico voor ons investeringsargument is dat Ahold Delhaize ervoor zou kiezen om de synergievoordelen aan te wenden voor prijsverlagingen." Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.