Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond

Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond

Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond
Shutterstock

Twee dagen nadat geruchten over een mogelijke fusie tussen de Britse warenhuisketens Asda en Sainsbury’s de kop opstaken, volgt nu het nieuws dat de deal rond is. De groep wordt de grootste in het Verenigd Koninkrijk, net voor Tesco.

 

Marktaandeel mogelijk lager

De fusie tussen Sainsbury en Asda gaat door, toch als het van de twee Britse supermarktketens zelf afhangt: twee dagen nadat het nieuws over ‘verregaande gesprekken’ tussen beide partijen bekend raakte, komen de foodretailers nu voor de dag met een fusiedeal die de nieuwe groep tot de grootste op de Britse foodretailmarkt zou maken. Tesco, dat recent nog groothandel Booker overnam, ziet zich daarmee verwezen naar de tweede plaats en ook de snel oprukkende ketens Aldi en Lidl worden zo deels de pas afgesneden.

 

Toch zou het volgens analisten nog kunnen meevallen met de impact van de fusie op het Britse foodretaillandschap: de nieuwe groep mag rekenen op een marktaandeel van 23,3%. Dat is niet zo gek veel meer dan de 22% die Tesco in handen zou blijven houden en een pak minder dan aanvankelijk verwacht, zo stelt GlobalData in een persbericht.

 

Winkels sluiten

Het is immers maar de vraag of de Britse concurrentiewaakhond de deal zonder meer zal aanvaarden: mogelijk moet de nieuwe supermarktgroep een deel van zijn winkels sluiten als die geografisch te dicht bij elkaar gelegen zijn. Volgens onderzoeker Patrick O’Brien van GlobalData zouden “ten minste 75 winkels van de in totaal 2.800 winkels om die reden de deuren moeten sluiten”, wat dan weer in het voordeel van Tesco zou spelen: “Als Asda winkels sluit, dan zal het cliënteel eerder naar Tesco of Aldi stappen dan naar de nabijgelegen Sainsbury-winkels en dat geldt ook voor Sainsbury-winkels die zouden sluiten.”

 

Behalve een kleiner dan verwachte winst qua marktaandeel zorgen winkelsluitingen om de deal erdoor te krijgen ook voor banenverlies, boven op de jobs die mogelijk verloren gaan als de nieuwe groep overgaat tot onvermijdelijke reorganisaties en besparingen. Nu al wordt gevreesd voor duizenden jobs die zullen verdwijnen als Asda en Sainsbury hun back-offices samenvoegen. De grootste klappen vallen dan ongetwijfeld in de hoek van Asda, dat kleiner is en bij de fusie met Sainsbury niet het hoge woord kon voeren.

 

De schokgolf die deze ‘superfusie’ zou teweegbrengen, beperkt zich overigens niet alleen tot de foodretailsector: zowel Sainsbury (met e-tailer Argos) als Asda (met zijn kledingmerk George) hebben ook in andere sectoren een stevige vinger in de pap. De beurs reageerde vandaag in elk geval positief op het nieuws: de aandelen van Sainsbury stegen meteen al met 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.