Fusiekosten drukken op winst SABMiller | RetailDetail

Fusiekosten drukken op winst SABMiller

Fusiekosten drukken op winst SABMiller

Bierbrouwer SABMiller zag het voorbije jaar zijn winst dalen, omwille van een aantal kosten in Afrika en uitgaven die te maken hadden met de nakende functie met branchegenoot AB InBev later dit jaar.

 

Grote kosten in Afrika

Het voorbije boekjaar haalde SABMiller een omzet van 19,8 miljard dollar (17,6 miljard euro). Dat is een daling van tien procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de winst voor belastingen daalde met 16 procent naar 4,1 miljard dollar (3,6 miljard euro). Dat is bovendien onder de verwachtingen van analisten, die een winst van 4,58 miljard dollar (4,1 miljard euro) hadden voorspeld.

 

De resultaten werden wel flink gedrukt door bijzondere kosten van 721 miljoen dollar (640 miljoen euro). SABMiller moest 575 miljoen dollar (510 miljoen euro) kosten maken in Angola en Zuid-Soedan en ook de nakende fusie met AB InBev bracht 160 miljoen dollar (142 miljoen euro) kosten met zich mee.

 

Op basis van volume ging de verkoop er bij SABMiller wel op vooruit. Vooral in Afrika en Latijns-Amerika was er sprake van een mooie groei, terwijl dat in China en de Verenigde Staten minder het geval was.

 

Bij SABMiller zijn ze best tevreden met de resultaten. “Dit zijn goede resultaten. Deze resultaten dit jaar behalen, ondanks een moeilijke periode op economisch vlak en bij de wisselkoersen, en de afleiding van het aanbod van AB InBev, toont de toewijding en het harde werk van onze mensen”, zegt CEO Alan Clark.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.