Fusiekosten drukken op winst SABMiller | RetailDetail

Fusiekosten drukken op winst SABMiller

Fusiekosten drukken op winst SABMiller

Bierbrouwer SABMiller zag het voorbije jaar zijn winst dalen, omwille van een aantal kosten in Afrika en uitgaven die te maken hadden met de nakende functie met branchegenoot AB InBev later dit jaar.

 

Grote kosten in Afrika

Het voorbije boekjaar haalde SABMiller een omzet van 19,8 miljard dollar (17,6 miljard euro). Dat is een daling van tien procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de winst voor belastingen daalde met 16 procent naar 4,1 miljard dollar (3,6 miljard euro). Dat is bovendien onder de verwachtingen van analisten, die een winst van 4,58 miljard dollar (4,1 miljard euro) hadden voorspeld.

 

De resultaten werden wel flink gedrukt door bijzondere kosten van 721 miljoen dollar (640 miljoen euro). SABMiller moest 575 miljoen dollar (510 miljoen euro) kosten maken in Angola en Zuid-Soedan en ook de nakende fusie met AB InBev bracht 160 miljoen dollar (142 miljoen euro) kosten met zich mee.

 

Op basis van volume ging de verkoop er bij SABMiller wel op vooruit. Vooral in Afrika en Latijns-Amerika was er sprake van een mooie groei, terwijl dat in China en de Verenigde Staten minder het geval was.

 

Bij SABMiller zijn ze best tevreden met de resultaten. “Dit zijn goede resultaten. Deze resultaten dit jaar behalen, ondanks een moeilijke periode op economisch vlak en bij de wisselkoersen, en de afleiding van het aanbod van AB InBev, toont de toewijding en het harde werk van onze mensen”, zegt CEO Alan Clark.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.