GAIA mag Renmans niet beschuldigen van paardenmishandeling | RetailDetail

GAIA mag Renmans niet beschuldigen van paardenmishandeling

GAIA mag Renmans niet beschuldigen van paardenmishandeling
Foto: Shutterstock

Dierenrechtenorganisatie GAIA mag slagerijketen Renmans er niet van beschuldigen de mishandeling van paarden in Argentinië te ondersteunen. Dat zegt het Brusselse hof van beroep na een klacht van Renmans.

 

Ernstige reputatieschade

GAIA linkte in een campagne de Belgische slagerijketen Renmans aan de mishandeling van Argentijnse slachtpaarden, aangezien de beenhouwerijgroep Argentijns paardenvlees verkoopt. Dat voldoet echter aan strenge eisen en mag dus niet gelinkt worden aan mishandeling, vindt Renmans, dat de dierenrechtenorganisatie aanklaagde voor reputatieschade.


Al in eerste aanleg gaf de rechtbank de slagerijketen gelijk en ook in beroep werd dat oordeel nogmaals bevestigd: de campagnes van GAIA schaden de belangen en de reputatie van Renmans ernstig, klinkt het verdict volgens De Tijd. De organisatie mag niet meer beweren dat het slagerijbedrijf de mishandeling van Argentijnse slachtpaarden ondersteunt.


GAIA moest eerder al een artikel met de kop 'Renmans laat paarden lijden' verwijderen en verder mag de organisatie ook geen beelden van mishandelde paarden meer tonen aan klanten van Renmans om een link tussen beide te insinueren.

 

Campagne rond mishandeling slachtpaarden gaat door

Topman Rik Renmans is tevreden met het oordeel, ook al willigde de rechtbank de eis van 12.000 euro schadeloosstelling voor de advocaatkosten van de aanklager niet in. Het is GAIA ook niet verboden om Renmans te vernoemen als verkoper van Argentijns paardenvlees en de slagerijketen zo (indirect) te linken aan de paardenmishandeling daar. Zolang er maar geen rechtstreekse beschuldiging is, mag GAIA dus blijven campagne voeren over de kwestie. 


“Het vlees dat in onze slagerijen wordt verkocht, waaronder natuurlijk ook paardenvlees uit Argentinië, voldoet aan strenge eisen op het gebied van traceerbaarheid en dierenwelzijn”, reageert Rik Renmans, CEO van het familiebedrijf met 400 slagerijen in België, Luxemburg en Frankrijk. 


GAIA is daarentegen ontgoocheld, maar stuurt meteen nieuwe beelden van gewonde, verwaarloosde en mishandelde slachtpaarden in Latijns-Amerika de wereld in. “We laten ons niet monddood maken”, aldus voorzitter Michel Vandenbosch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”