Geen gesuikerde dranken meer op middelbare scholen

Geen gesuikerde dranken meer op middelbare scholen
Shutterstock

De frisdrankensector heeft uit eigen beweging besloten om niet langer gesuikerde drankjes te verkopen op middelbare scholen in de Europese Unie. Sinds 2006 worden die al niet meer verkocht op lagere scholen.

40 miljoen jongeren

Alle leden van sectororganisatie UNESDA, waaronder Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola en Refresco, hebben het nieuwe akkoord ondertekend. Vanaf het einde van 2018 zullen zij op middelbare scholen geen gesuikerde dranken meer verkopen. Ze mogen wel nog drankjes aanbieden die laag in calorieën zijn. Volgens UNESDA zal de nieuwe maatregel impact hebben op 50.000 middelbare scholen en zo meer dan veertig miljoen jongeren in de Europese Unie bereiken.

 

Dat er in middelbare scholen wel nog een aantal drankjes mogen worden aangeboden, is anders dan in de lagere scholen: daar verkopen de drankenproducenten geen enkele drank. In hetzelfde akkoord van 2006 werd vastgesteld dat er geen reclame meer wordt gemaakt die gericht is op kinderen jonger dan 12 jaar. Dat akkoord heeft impact op 28 miljoen kleine kinderen in de Europese Unie en wordt volgens een audit in 95% van de gevallen nageleefd.

 

“Kinderen en adolescenten zijn een speciaal publiek, dat specifieke aandacht nodig heeft en we zijn ons volledig bewust van onze rol in het aanreiken van gezonde keuzes”, zegt Cesar Melo van PepsiCo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top