Geen gesuikerde dranken meer op middelbare scholen | RetailDetail

Geen gesuikerde dranken meer op middelbare scholen

Geen gesuikerde dranken meer op middelbare scholen
Shutterstock

De frisdrankensector heeft uit eigen beweging besloten om niet langer gesuikerde drankjes te verkopen op middelbare scholen in de Europese Unie. Sinds 2006 worden die al niet meer verkocht op lagere scholen.

40 miljoen jongeren

Alle leden van sectororganisatie UNESDA, waaronder Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola en Refresco, hebben het nieuwe akkoord ondertekend. Vanaf het einde van 2018 zullen zij op middelbare scholen geen gesuikerde dranken meer verkopen. Ze mogen wel nog drankjes aanbieden die laag in calorieën zijn. Volgens UNESDA zal de nieuwe maatregel impact hebben op 50.000 middelbare scholen en zo meer dan veertig miljoen jongeren in de Europese Unie bereiken.

 

Dat er in middelbare scholen wel nog een aantal drankjes mogen worden aangeboden, is anders dan in de lagere scholen: daar verkopen de drankenproducenten geen enkele drank. In hetzelfde akkoord van 2006 werd vastgesteld dat er geen reclame meer wordt gemaakt die gericht is op kinderen jonger dan 12 jaar. Dat akkoord heeft impact op 28 miljoen kleine kinderen in de Europese Unie en wordt volgens een audit in 95% van de gevallen nageleefd.

 

“Kinderen en adolescenten zijn een speciaal publiek, dat specifieke aandacht nodig heeft en we zijn ons volledig bewust van onze rol in het aanreiken van gezonde keuzes”, zegt Cesar Melo van PepsiCo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".