Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken | RetailDetail

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat er geen smaakverschil is tussen producten van A-merken en huismerken. Reclame zou er wel voor zorgen dat consumenten denken dat iets beter smaakt.

Enorme evolutie huismerken

“Toen huismerken opkwamen, was de kwaliteit van deze producten aanzienlijk lager dan die van de A-merken.Toch hebben huismerkproducten een enorme evolutie doorgemaakt op vlak van kwaliteit, vaak zelfs tot op het niveau van A-merken”, zegt onderzoeker Joachim Schouteten van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen.

 

Bij het onderzoek kregen de testpersonen drie keer yoghurt te proeven: één keer zonder het merk, één keer nadat ze zelf hun verwachting hadden gegeven over de smaak en één keer met het merk zichtbaar. Daarbij dachten de proefpersonen dat ze de yoghurt van het A-merk lekkerder zouden vinden, maar dat bleek niet het geval te zijn. “In de test bleken ze bij A-merken zelfs sterker negatieve emoties te ervaren als ze het merk wisten. Bovendien bleek dat ze de yoghurt van A-merken minder lekker vonden dan verwacht”, meldt de Gentse universiteit.

 

Bij de huismerken waren de verwachtingen lager, maar bleek de smaak uiteindelijk beter te zijn. Volgens de onderzoekers speelt de reclame voor A-merken hierin een grote rol: “Voor huismerken daarentegen wordt er geen of heel weinig reclame gemaakt. In deze test zien we dat je smaak vaak beïnvloed wordt door de band die je met een bepaald merk hebt”, zegt Schouteten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".