Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken | RetailDetail

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat er geen smaakverschil is tussen producten van A-merken en huismerken. Reclame zou er wel voor zorgen dat consumenten denken dat iets beter smaakt.

Enorme evolutie huismerken

“Toen huismerken opkwamen, was de kwaliteit van deze producten aanzienlijk lager dan die van de A-merken.Toch hebben huismerkproducten een enorme evolutie doorgemaakt op vlak van kwaliteit, vaak zelfs tot op het niveau van A-merken”, zegt onderzoeker Joachim Schouteten van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen.

 

Bij het onderzoek kregen de testpersonen drie keer yoghurt te proeven: één keer zonder het merk, één keer nadat ze zelf hun verwachting hadden gegeven over de smaak en één keer met het merk zichtbaar. Daarbij dachten de proefpersonen dat ze de yoghurt van het A-merk lekkerder zouden vinden, maar dat bleek niet het geval te zijn. “In de test bleken ze bij A-merken zelfs sterker negatieve emoties te ervaren als ze het merk wisten. Bovendien bleek dat ze de yoghurt van A-merken minder lekker vonden dan verwacht”, meldt de Gentse universiteit.

 

Bij de huismerken waren de verwachtingen lager, maar bleek de smaak uiteindelijk beter te zijn. Volgens de onderzoekers speelt de reclame voor A-merken hierin een grote rol: “Voor huismerken daarentegen wordt er geen of heel weinig reclame gemaakt. In deze test zien we dat je smaak vaak beïnvloed wordt door de band die je met een bepaald merk hebt”, zegt Schouteten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.