Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal | RetailDetail

Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal

Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal

Het is nog ruim 75 keer slapen alvorens Sinterklaas en zijn Pieten komen, en toch pakken de eerste supermarkten - met Aldi en Makro op kop - al uit met figuren uit chocolade en speculoos. Ondanks een soort van gentlemen’s agreement om te wachten tot een tiental weken voor de belangrijkste kinderfeestdag van het jaar, dus ergens ten vroegste begin oktober.

Bij Aldi, Makro en (binnenkort) ook Lidl

Er ontstond heel wat commotie toen vorige week bleek dat discounter Aldi al sinterklaassnoepgoed in de rekken heeft liggen. Als de consumenten toehappen, is dat voor de supermarktketen natuurlijk een erg voordelige zaak. Het is voor producenten - en distributeurs met hen - al altijd zaak om de pieken voor sterk seizoensgebonden producten wat te spreiden. Als de volledige productie en verkoop niet langer op tien weken tijd hoeft te gebeuren, dalen de kosten voor de producent aanzienlijk. Bijgevolg kan dan ook de retailer met goedkoper sintsnoepgoed over de boeg komen.

 

Maar of de consumenten zo vroeg al sintfiguurtjes zullen kopen? Toch wel, reageert Aldi: “De consument is duidelijk vragende partij. Wij hebben nooit klachten over de startdatum.” Nog volgens de krant zou ook Lidl al op 26 september met de verkoop starten: “Ook bij ons op vraag van de klant. Weliswaar nog in beperkte aantallen, maar hij komt er wel.”

 

Ook hypermarktgroep Makro heeft al sinds midden september de sint binnengehaald. "We hebben sinterklaasproducten in onze Makro's staan omdat onder meer verenigingen, zoals scouts of voetbalclubs die 'chocoladeventjes' verkopen om hun kas te spijzen, en bedrijven vaak nu al hun aankopen doen", weet woordvoerster Julie Stordiau. 

Grote drie wachten

Carrefour, Colruyt en Delhaize wachten nochtans nog enkele weken alvorens de sintproducten in de rekken te leggen. “We hebben een soort gentlemen’s agreement met andere ketens omdat we ook beseffen dat we die producten niet te vroeg op de markt mogen brengen”, zegt Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt.

 

“Alleen in regio's waar Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, komt de sint al begin oktober in de rekken”, voegt Hans Michiels, directeur communicatie bij Delhaize, daar aan toe.

 

Een overeenkomst die Aldi en Makro inderdaad kennen, en die ze naar eigen aanvoelen zelfs respecteren. Beide ketens beklemtonen dat ze in hun folders nog geen expliciete reclame maken voor het sinterklaasaanbod en ook in de winkels geen "echte" sinterklazen te zien zijn.

Het is nog ruim 75 keer slapen alvorens Sinterklaas en zijn Pieten komen, en toch pakken de eerste supermarkten - met Aldi en Makro op kop - al uit met figuren uit chocolade en speculoos. Ondanks een soort van gentlemen’s agreement om te wachten tot een tiental weken voor de belangrijkste kinderfeestdag van het jaar, dus ergens ten vroegste begin oktober.

Bij Aldi, Makro en (binnenkort) ook Lidl

Er ontstond heel wat commotie toen vorige week bleek dat discounter Aldi al sinterklaassnoepgoed in de rekken heeft liggen. Als de consumenten toehappen, is dat voor de supermarktketen natuurlijk een erg voordelige zaak. Het is voor producenten - en distributeurs met hen - al altijd zaak om de pieken voor sterk seizoensgebonden producten wat te spreiden. Als de volledige productie en verkoop niet langer op tien weken tijd hoeft te gebeuren, dalen de kosten voor de producent aanzienlijk. Bijgevolg kan dan ook de retailer met goedkoper sintsnoepgoed over de boeg komen.

 

Maar of de consumenten zo vroeg al sintfiguurtjes zullen kopen? Toch wel, reageert Aldi: “De consument is duidelijk vragende partij. Wij hebben nooit klachten over de startdatum.” Nog volgens de krant zou ook Lidl al op 26 september met de verkoop starten: “Ook bij ons op vraag van de klant. Weliswaar nog in beperkte aantallen, maar hij komt er wel.”

 

Ook hypermarktgroep Makro heeft al sinds midden september de sint binnengehaald. "We hebben sinterklaasproducten in onze Makro's staan omdat onder meer verenigingen, zoals scouts of voetbalclubs die 'chocoladeventjes' verkopen om hun kas te spijzen, en bedrijven vaak nu al hun aankopen doen", weet woordvoerster Julie Stordiau. 

Grote drie wachten

Carrefour, Colruyt en Delhaize wachten nochtans nog enkele weken alvorens de sintproducten in de rekken te leggen. “We hebben een soort gentlemen’s agreement met andere ketens omdat we ook beseffen dat we die producten niet te vroeg op de markt mogen brengen”, zegt Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt.

 

“Alleen in regio's waar Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, komt de sint al begin oktober in de rekken”, voegt Hans Michiels, directeur communicatie bij Delhaize, daar aan toe.

 

Een overeenkomst die Aldi en Makro inderdaad kennen, en die ze naar eigen aanvoelen zelfs respecteren. Beide ketens beklemtonen dat ze in hun folders nog geen expliciete reclame maken voor het sinterklaasaanbod en ook in de winkels geen "echte" sinterklazen te zien zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.