Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal | RetailDetail

Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal

Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal

Het is nog ruim 75 keer slapen alvorens Sinterklaas en zijn Pieten komen, en toch pakken de eerste supermarkten - met Aldi en Makro op kop - al uit met figuren uit chocolade en speculoos. Ondanks een soort van gentlemen’s agreement om te wachten tot een tiental weken voor de belangrijkste kinderfeestdag van het jaar, dus ergens ten vroegste begin oktober.

Bij Aldi, Makro en (binnenkort) ook Lidl

Er ontstond heel wat commotie toen vorige week bleek dat discounter Aldi al sinterklaassnoepgoed in de rekken heeft liggen. Als de consumenten toehappen, is dat voor de supermarktketen natuurlijk een erg voordelige zaak. Het is voor producenten - en distributeurs met hen - al altijd zaak om de pieken voor sterk seizoensgebonden producten wat te spreiden. Als de volledige productie en verkoop niet langer op tien weken tijd hoeft te gebeuren, dalen de kosten voor de producent aanzienlijk. Bijgevolg kan dan ook de retailer met goedkoper sintsnoepgoed over de boeg komen.

 

Maar of de consumenten zo vroeg al sintfiguurtjes zullen kopen? Toch wel, reageert Aldi: “De consument is duidelijk vragende partij. Wij hebben nooit klachten over de startdatum.” Nog volgens de krant zou ook Lidl al op 26 september met de verkoop starten: “Ook bij ons op vraag van de klant. Weliswaar nog in beperkte aantallen, maar hij komt er wel.”

 

Ook hypermarktgroep Makro heeft al sinds midden september de sint binnengehaald. "We hebben sinterklaasproducten in onze Makro's staan omdat onder meer verenigingen, zoals scouts of voetbalclubs die 'chocoladeventjes' verkopen om hun kas te spijzen, en bedrijven vaak nu al hun aankopen doen", weet woordvoerster Julie Stordiau. 

Grote drie wachten

Carrefour, Colruyt en Delhaize wachten nochtans nog enkele weken alvorens de sintproducten in de rekken te leggen. “We hebben een soort gentlemen’s agreement met andere ketens omdat we ook beseffen dat we die producten niet te vroeg op de markt mogen brengen”, zegt Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt.

 

“Alleen in regio's waar Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, komt de sint al begin oktober in de rekken”, voegt Hans Michiels, directeur communicatie bij Delhaize, daar aan toe.

 

Een overeenkomst die Aldi en Makro inderdaad kennen, en die ze naar eigen aanvoelen zelfs respecteren. Beide ketens beklemtonen dat ze in hun folders nog geen expliciete reclame maken voor het sinterklaasaanbod en ook in de winkels geen "echte" sinterklazen te zien zijn.

Het is nog ruim 75 keer slapen alvorens Sinterklaas en zijn Pieten komen, en toch pakken de eerste supermarkten - met Aldi en Makro op kop - al uit met figuren uit chocolade en speculoos. Ondanks een soort van gentlemen’s agreement om te wachten tot een tiental weken voor de belangrijkste kinderfeestdag van het jaar, dus ergens ten vroegste begin oktober.

Bij Aldi, Makro en (binnenkort) ook Lidl

Er ontstond heel wat commotie toen vorige week bleek dat discounter Aldi al sinterklaassnoepgoed in de rekken heeft liggen. Als de consumenten toehappen, is dat voor de supermarktketen natuurlijk een erg voordelige zaak. Het is voor producenten - en distributeurs met hen - al altijd zaak om de pieken voor sterk seizoensgebonden producten wat te spreiden. Als de volledige productie en verkoop niet langer op tien weken tijd hoeft te gebeuren, dalen de kosten voor de producent aanzienlijk. Bijgevolg kan dan ook de retailer met goedkoper sintsnoepgoed over de boeg komen.

 

Maar of de consumenten zo vroeg al sintfiguurtjes zullen kopen? Toch wel, reageert Aldi: “De consument is duidelijk vragende partij. Wij hebben nooit klachten over de startdatum.” Nog volgens de krant zou ook Lidl al op 26 september met de verkoop starten: “Ook bij ons op vraag van de klant. Weliswaar nog in beperkte aantallen, maar hij komt er wel.”

 

Ook hypermarktgroep Makro heeft al sinds midden september de sint binnengehaald. "We hebben sinterklaasproducten in onze Makro's staan omdat onder meer verenigingen, zoals scouts of voetbalclubs die 'chocoladeventjes' verkopen om hun kas te spijzen, en bedrijven vaak nu al hun aankopen doen", weet woordvoerster Julie Stordiau. 

Grote drie wachten

Carrefour, Colruyt en Delhaize wachten nochtans nog enkele weken alvorens de sintproducten in de rekken te leggen. “We hebben een soort gentlemen’s agreement met andere ketens omdat we ook beseffen dat we die producten niet te vroeg op de markt mogen brengen”, zegt Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt.

 

“Alleen in regio's waar Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, komt de sint al begin oktober in de rekken”, voegt Hans Michiels, directeur communicatie bij Delhaize, daar aan toe.

 

Een overeenkomst die Aldi en Makro inderdaad kennen, en die ze naar eigen aanvoelen zelfs respecteren. Beide ketens beklemtonen dat ze in hun folders nog geen expliciete reclame maken voor het sinterklaasaanbod en ook in de winkels geen "echte" sinterklazen te zien zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als Duitsland en het VK liggen er mooie groeikansen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.