Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal

Gentlemen’s agreement rond Sinterklaas werkt niet helemaal

Het is nog ruim 75 keer slapen alvorens Sinterklaas en zijn Pieten komen, en toch pakken de eerste supermarkten - met Aldi en Makro op kop - al uit met figuren uit chocolade en speculoos. Ondanks een soort van gentlemen’s agreement om te wachten tot een tiental weken voor de belangrijkste kinderfeestdag van het jaar, dus ergens ten vroegste begin oktober.

Bij Aldi, Makro en (binnenkort) ook Lidl

Er ontstond heel wat commotie toen vorige week bleek dat discounter Aldi al sinterklaassnoepgoed in de rekken heeft liggen. Als de consumenten toehappen, is dat voor de supermarktketen natuurlijk een erg voordelige zaak. Het is voor producenten - en distributeurs met hen - al altijd zaak om de pieken voor sterk seizoensgebonden producten wat te spreiden. Als de volledige productie en verkoop niet langer op tien weken tijd hoeft te gebeuren, dalen de kosten voor de producent aanzienlijk. Bijgevolg kan dan ook de retailer met goedkoper sintsnoepgoed over de boeg komen.

 

Maar of de consumenten zo vroeg al sintfiguurtjes zullen kopen? Toch wel, reageert Aldi: “De consument is duidelijk vragende partij. Wij hebben nooit klachten over de startdatum.” Nog volgens de krant zou ook Lidl al op 26 september met de verkoop starten: “Ook bij ons op vraag van de klant. Weliswaar nog in beperkte aantallen, maar hij komt er wel.”

 

Ook hypermarktgroep Makro heeft al sinds midden september de sint binnengehaald. "We hebben sinterklaasproducten in onze Makro's staan omdat onder meer verenigingen, zoals scouts of voetbalclubs die 'chocoladeventjes' verkopen om hun kas te spijzen, en bedrijven vaak nu al hun aankopen doen", weet woordvoerster Julie Stordiau. 

Grote drie wachten

Carrefour, Colruyt en Delhaize wachten nochtans nog enkele weken alvorens de sintproducten in de rekken te leggen. “We hebben een soort gentlemen’s agreement met andere ketens omdat we ook beseffen dat we die producten niet te vroeg op de markt mogen brengen”, zegt Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt.

 

“Alleen in regio's waar Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, komt de sint al begin oktober in de rekken”, voegt Hans Michiels, directeur communicatie bij Delhaize, daar aan toe.

 

Een overeenkomst die Aldi en Makro inderdaad kennen, en die ze naar eigen aanvoelen zelfs respecteren. Beide ketens beklemtonen dat ze in hun folders nog geen expliciete reclame maken voor het sinterklaasaanbod en ook in de winkels geen "echte" sinterklazen te zien zijn.

Het is nog ruim 75 keer slapen alvorens Sinterklaas en zijn Pieten komen, en toch pakken de eerste supermarkten - met Aldi en Makro op kop - al uit met figuren uit chocolade en speculoos. Ondanks een soort van gentlemen’s agreement om te wachten tot een tiental weken voor de belangrijkste kinderfeestdag van het jaar, dus ergens ten vroegste begin oktober.

Bij Aldi, Makro en (binnenkort) ook Lidl

Er ontstond heel wat commotie toen vorige week bleek dat discounter Aldi al sinterklaassnoepgoed in de rekken heeft liggen. Als de consumenten toehappen, is dat voor de supermarktketen natuurlijk een erg voordelige zaak. Het is voor producenten - en distributeurs met hen - al altijd zaak om de pieken voor sterk seizoensgebonden producten wat te spreiden. Als de volledige productie en verkoop niet langer op tien weken tijd hoeft te gebeuren, dalen de kosten voor de producent aanzienlijk. Bijgevolg kan dan ook de retailer met goedkoper sintsnoepgoed over de boeg komen.

 

Maar of de consumenten zo vroeg al sintfiguurtjes zullen kopen? Toch wel, reageert Aldi: “De consument is duidelijk vragende partij. Wij hebben nooit klachten over de startdatum.” Nog volgens de krant zou ook Lidl al op 26 september met de verkoop starten: “Ook bij ons op vraag van de klant. Weliswaar nog in beperkte aantallen, maar hij komt er wel.”

 

Ook hypermarktgroep Makro heeft al sinds midden september de sint binnengehaald. "We hebben sinterklaasproducten in onze Makro's staan omdat onder meer verenigingen, zoals scouts of voetbalclubs die 'chocoladeventjes' verkopen om hun kas te spijzen, en bedrijven vaak nu al hun aankopen doen", weet woordvoerster Julie Stordiau. 

Grote drie wachten

Carrefour, Colruyt en Delhaize wachten nochtans nog enkele weken alvorens de sintproducten in de rekken te leggen. “We hebben een soort gentlemen’s agreement met andere ketens omdat we ook beseffen dat we die producten niet te vroeg op de markt mogen brengen”, zegt Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt.

 

“Alleen in regio's waar Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, komt de sint al begin oktober in de rekken”, voegt Hans Michiels, directeur communicatie bij Delhaize, daar aan toe.

 

Een overeenkomst die Aldi en Makro inderdaad kennen, en die ze naar eigen aanvoelen zelfs respecteren. Beide ketens beklemtonen dat ze in hun folders nog geen expliciete reclame maken voor het sinterklaasaanbod en ook in de winkels geen "echte" sinterklazen te zien zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top