Gents Ohne is derde verpakkingsloze winkel in België

Gents Ohne is derde verpakkingsloze winkel in België

De verpakkingsloze winkel Ohne heeft woensdag officieel zijn deuren geopend. De winkel wil zo duurzaam mogelijk zijn en vraagt aan klanten om zelf herbruikbare verpakkingen mee te nemen naar de winkel.

Eigen verpakkingen

Zo wil Ohne de afvalberg van de winkel tot een minimum herleiden. Bij producten die niet zonder verpakkingen kunnen verkocht worden, zoals bijvoorbeeld confituur, hebben klanten de mogelijkheid om lege verpakkingen terug te brengen naar de winkel.

 

Wanneer klanten de winkel binnenstappen worden hun dozen en andere verpakkingen gewogen. Daarna kunnen ze die vullen met producten uit de winkel. Aan de kassa wordt alles nog eens gewogen en wordt het gewicht van de verpakkingen van de klant afgetrokken. De klant betaalt dus enkel voor het zuivere gewicht.

 

De focus van Ohne ligt op dagelijkse voeding, met heel wat seizoensgebonden producten. Er is ook ruimte voor onderhouds- en verzorgingsproducten. Die producten worden allemaal op een duurzame wijze ontwikkeld en Ohne probeert zelf de keten van producent naar klant zo kort mogelijk te houden.

 

Ohne is de derde winkel met dit systeem in België: ook in Leuven en Antwerpen werden eerder al een soortgelijke initiatieven opgestart. De Antwerpse winkel Robuust kreeg ongeveer een jaar geleden al de primeur. Eind vorig jaar volgde Leuven met Content het Antwerpse voorbeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top