Gents Ohne is derde verpakkingsloze winkel in België | RetailDetail

Gents Ohne is derde verpakkingsloze winkel in België

Gents Ohne is derde verpakkingsloze winkel in België

De verpakkingsloze winkel Ohne heeft woensdag officieel zijn deuren geopend. De winkel wil zo duurzaam mogelijk zijn en vraagt aan klanten om zelf herbruikbare verpakkingen mee te nemen naar de winkel.

Eigen verpakkingen

Zo wil Ohne de afvalberg van de winkel tot een minimum herleiden. Bij producten die niet zonder verpakkingen kunnen verkocht worden, zoals bijvoorbeeld confituur, hebben klanten de mogelijkheid om lege verpakkingen terug te brengen naar de winkel.

 

Wanneer klanten de winkel binnenstappen worden hun dozen en andere verpakkingen gewogen. Daarna kunnen ze die vullen met producten uit de winkel. Aan de kassa wordt alles nog eens gewogen en wordt het gewicht van de verpakkingen van de klant afgetrokken. De klant betaalt dus enkel voor het zuivere gewicht.

 

De focus van Ohne ligt op dagelijkse voeding, met heel wat seizoensgebonden producten. Er is ook ruimte voor onderhouds- en verzorgingsproducten. Die producten worden allemaal op een duurzame wijze ontwikkeld en Ohne probeert zelf de keten van producent naar klant zo kort mogelijk te houden.

 

Ohne is de derde winkel met dit systeem in België: ook in Leuven en Antwerpen werden eerder al een soortgelijke initiatieven opgestart. De Antwerpse winkel Robuust kreeg ongeveer een jaar geleden al de primeur. Eind vorig jaar volgde Leuven met Content het Antwerpse voorbeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.