Gezinsbond wil stripfiguren op tussendoortjes bannen

Gezinsbond wil stripfiguren op tussendoortjes bannen

De Gezinsbond, La Ligue des Familles en de consumentenorganisatie Test-Aankoop hebben de strijd aangebonden met producenten die populaire stripfiguren gebruiken om hun dikmakende tussendoortjes bij kinderen aan te prijzen.

1 kind op 10 lijdt aan obesitas

Meer dan 1 kind op 10 lijdt aan overgewicht, zeggen de initiatiefnemers. Dat is deels de schuld van de producenten van tussendoortjes: door zich te koppelen aan populaire figuurtjes als Maya, Plop en K3 duwen hun reclames de kinderen immers in de richting van voeding met te veel vet, suiker of zout.

 

Om tegengewicht te bieden aan die praktijk, hebben de drie organisaties de website nojunkfood4kids.be opgezet, waarop ze een honderdtal producten die zich specifiek op kinderen richten tegen het licht houden. Het gaat onder meer om de Dinosauruskoekjes van Lotus, Frosties van Kellogg’s, Maya-snacks van Crocky, kinderchampagne van Disney Planes en ijsjes van Piet Piraat. Zo zegt de site bijvoorbeeld over de Dinsauruskoekjes van Lotus dat die te vet, te gesuikerd en te calorierijk zijn. Men mag ze niet verbannen, maar ze mogen ook ons dagelijkse leven niet overnemen.

 

Maar de site geeft ook enkele goede voorbeelden. Dat geldt onder meer voor de yoghurts: globaal genomen zijn de yoghurts voor kinderen niet meer gesuikerd dan de versies voor volwassenen. Wel bevatten de doordachte verpakkingen zeer uiteenlopende porties: 125 g voor yoghurts van Frozen, 60 g voor Yogo, 40 g voor Filou. Men moet dus de portie aanpassen aan de leeftijd van het kind, luidt de conclusie.

 

Verbod op reclame voor kinderen

De drie organisaties vragen van het beleid een verbod op reclame op televisie, radio, internet en gsm voor kinderen onder de 12 of zelfs 14 jaar voor producten uit de top van de voedingspiramide. Dit verbod moet Europees zijn, want de Belgische kinderen kijken evenzeer naar Franse en Nederlandse zenders en het internet kent geen grenzen.

 

Voorts vragen ze verantwoorde voedingsverpakkingen. Dit betekent zonder mascotte die gebaseerd is op een stripfiguur of zonder de mogelijkheid om speeltjes te verzamelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top