Gezinsbond wil stripfiguren op tussendoortjes bannen

Gezinsbond wil stripfiguren op tussendoortjes bannen

De Gezinsbond, La Ligue des Familles en de consumentenorganisatie Test-Aankoop hebben de strijd aangebonden met producenten die populaire stripfiguren gebruiken om hun dikmakende tussendoortjes bij kinderen aan te prijzen.

1 kind op 10 lijdt aan obesitas

Meer dan 1 kind op 10 lijdt aan overgewicht, zeggen de initiatiefnemers. Dat is deels de schuld van de producenten van tussendoortjes: door zich te koppelen aan populaire figuurtjes als Maya, Plop en K3 duwen hun reclames de kinderen immers in de richting van voeding met te veel vet, suiker of zout.

 

Om tegengewicht te bieden aan die praktijk, hebben de drie organisaties de website nojunkfood4kids.be opgezet, waarop ze een honderdtal producten die zich specifiek op kinderen richten tegen het licht houden. Het gaat onder meer om de Dinosauruskoekjes van Lotus, Frosties van Kellogg’s, Maya-snacks van Crocky, kinderchampagne van Disney Planes en ijsjes van Piet Piraat. Zo zegt de site bijvoorbeeld over de Dinsauruskoekjes van Lotus dat die te vet, te gesuikerd en te calorierijk zijn. Men mag ze niet verbannen, maar ze mogen ook ons dagelijkse leven niet overnemen.

 

Maar de site geeft ook enkele goede voorbeelden. Dat geldt onder meer voor de yoghurts: globaal genomen zijn de yoghurts voor kinderen niet meer gesuikerd dan de versies voor volwassenen. Wel bevatten de doordachte verpakkingen zeer uiteenlopende porties: 125 g voor yoghurts van Frozen, 60 g voor Yogo, 40 g voor Filou. Men moet dus de portie aanpassen aan de leeftijd van het kind, luidt de conclusie.

 

Verbod op reclame voor kinderen

De drie organisaties vragen van het beleid een verbod op reclame op televisie, radio, internet en gsm voor kinderen onder de 12 of zelfs 14 jaar voor producten uit de top van de voedingspiramide. Dit verbod moet Europees zijn, want de Belgische kinderen kijken evenzeer naar Franse en Nederlandse zenders en het internet kent geen grenzen.

 

Voorts vragen ze verantwoorde voedingsverpakkingen. Dit betekent zonder mascotte die gebaseerd is op een stripfiguur of zonder de mogelijkheid om speeltjes te verzamelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top