Gezinsbond wil stripfiguren op tussendoortjes bannen

Gezinsbond wil stripfiguren op tussendoortjes bannen

De Gezinsbond, La Ligue des Familles en de consumentenorganisatie Test-Aankoop hebben de strijd aangebonden met producenten die populaire stripfiguren gebruiken om hun dikmakende tussendoortjes bij kinderen aan te prijzen.

1 kind op 10 lijdt aan obesitas

Meer dan 1 kind op 10 lijdt aan overgewicht, zeggen de initiatiefnemers. Dat is deels de schuld van de producenten van tussendoortjes: door zich te koppelen aan populaire figuurtjes als Maya, Plop en K3 duwen hun reclames de kinderen immers in de richting van voeding met te veel vet, suiker of zout.

 

Om tegengewicht te bieden aan die praktijk, hebben de drie organisaties de website nojunkfood4kids.be opgezet, waarop ze een honderdtal producten die zich specifiek op kinderen richten tegen het licht houden. Het gaat onder meer om de Dinosauruskoekjes van Lotus, Frosties van Kellogg’s, Maya-snacks van Crocky, kinderchampagne van Disney Planes en ijsjes van Piet Piraat. Zo zegt de site bijvoorbeeld over de Dinsauruskoekjes van Lotus dat die te vet, te gesuikerd en te calorierijk zijn. Men mag ze niet verbannen, maar ze mogen ook ons dagelijkse leven niet overnemen.

 

Maar de site geeft ook enkele goede voorbeelden. Dat geldt onder meer voor de yoghurts: globaal genomen zijn de yoghurts voor kinderen niet meer gesuikerd dan de versies voor volwassenen. Wel bevatten de doordachte verpakkingen zeer uiteenlopende porties: 125 g voor yoghurts van Frozen, 60 g voor Yogo, 40 g voor Filou. Men moet dus de portie aanpassen aan de leeftijd van het kind, luidt de conclusie.

 

Verbod op reclame voor kinderen

De drie organisaties vragen van het beleid een verbod op reclame op televisie, radio, internet en gsm voor kinderen onder de 12 of zelfs 14 jaar voor producten uit de top van de voedingspiramide. Dit verbod moet Europees zijn, want de Belgische kinderen kijken evenzeer naar Franse en Nederlandse zenders en het internet kent geen grenzen.

 

Voorts vragen ze verantwoorde voedingsverpakkingen. Dit betekent zonder mascotte die gebaseerd is op een stripfiguur of zonder de mogelijkheid om speeltjes te verzamelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top