Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week

Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week
Shutterstock

Onder andere gezondheid en duurzaamheid, maar ook internationale prijsverschillen bepaalden de headlines afgelopen week. RetailDetail Food brengt een overzicht van het goede én minder goede foodnieuws.

Gezond en lekker

U heeft het vast al vernomen: we moeten met z’n allen werk maken van een gezonder eetpatroon. Een plan van aanpak ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende sectoren wil onze calorie-inname met vijf procent terugdringen tegen 2017, onder andere door de samenstelling van de producten aan te passen. Geen probleem voor de consument, want die vindt gezonde voeding echt wel belangrijk, blijkt uit onderzoek.

 

Net als Mars, dat uit bezorgdheid over onze suikerinname overweegt om de samenwerking met fastfoodketens op te zeggen. Of Coca-Cola Life gezond is, daarover spreken we ons niet uit, maar alvast in Zweden mag het merk niet langer claimen dat het gezoet wordt met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Een precedent? 

 

Danone ziet het helemaal zitten en verwacht dit jaar behoorlijk wat meer geld te verdienen, onder andere met gezonde yoghurtjes. Ook groentenproducent Noliko koestert grote ambities en wil de productiecapaciteit flink uitbreiden. Dat is eveneens positief nieuws voor het gezondheidsplan, want groenten zijn goed voor ons.

 

En ze zijn goedkoper dan vlees, dat in ons land flink wat duurder wordt betaald dan het Europese gemiddelde. Hogere voedingsprijzen doen de Belgen vaker over de grens kopen. De Eurostatcijfers inspireerden sommige media opnieuw tot prijsvergelijkingen met Nederland.

 

Uitdagingen

Als de zon schijnt, dan schijnt ze voor iedereen, maar toch vooral voor Lidl, dat dit jaar nog twintig nieuwe winkels zal uitrusten met zonnepanelen op het dak. Besparen op energiekosten is goed voor het klimaat maar ook voor de consument, omdat het de discounter toelaat de prijzen laag te houden.

 

Goed nieuw was er voor Dirk Van den Berghe, de voormalige ceo van Delhaize België. Onze landgenoot mag na een succesvolle passage bij Walmart Canada nu de immense Chinese markt gaan veroveren. Een mooie uitdaging, we wensen hem veel succes.

 

Met Makro daarentegen gaat het minder goed: een tweede en behoorlijk ingrijpende herstructurering in dik twee jaar tijd moet de retailer weer op het goede spoor zetten. Ook een uitdaging. RetailDetail vroeg zich deze week openlijk af of een gedateerd concept als Makro eigenlijk nog wel te redden valt? Dat was te streng van ons, volgens sommigen. Waarvan akte. Wat denkt u daar eigenlijk van? Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top