Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week

Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week
Shutterstock

Onder andere gezondheid en duurzaamheid, maar ook internationale prijsverschillen bepaalden de headlines afgelopen week. RetailDetail Food brengt een overzicht van het goede én minder goede foodnieuws.

Gezond en lekker

U heeft het vast al vernomen: we moeten met z’n allen werk maken van een gezonder eetpatroon. Een plan van aanpak ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende sectoren wil onze calorie-inname met vijf procent terugdringen tegen 2017, onder andere door de samenstelling van de producten aan te passen. Geen probleem voor de consument, want die vindt gezonde voeding echt wel belangrijk, blijkt uit onderzoek.

 

Net als Mars, dat uit bezorgdheid over onze suikerinname overweegt om de samenwerking met fastfoodketens op te zeggen. Of Coca-Cola Life gezond is, daarover spreken we ons niet uit, maar alvast in Zweden mag het merk niet langer claimen dat het gezoet wordt met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Een precedent? 

 

Danone ziet het helemaal zitten en verwacht dit jaar behoorlijk wat meer geld te verdienen, onder andere met gezonde yoghurtjes. Ook groentenproducent Noliko koestert grote ambities en wil de productiecapaciteit flink uitbreiden. Dat is eveneens positief nieuws voor het gezondheidsplan, want groenten zijn goed voor ons.

 

En ze zijn goedkoper dan vlees, dat in ons land flink wat duurder wordt betaald dan het Europese gemiddelde. Hogere voedingsprijzen doen de Belgen vaker over de grens kopen. De Eurostatcijfers inspireerden sommige media opnieuw tot prijsvergelijkingen met Nederland.

 

Uitdagingen

Als de zon schijnt, dan schijnt ze voor iedereen, maar toch vooral voor Lidl, dat dit jaar nog twintig nieuwe winkels zal uitrusten met zonnepanelen op het dak. Besparen op energiekosten is goed voor het klimaat maar ook voor de consument, omdat het de discounter toelaat de prijzen laag te houden.

 

Goed nieuw was er voor Dirk Van den Berghe, de voormalige ceo van Delhaize België. Onze landgenoot mag na een succesvolle passage bij Walmart Canada nu de immense Chinese markt gaan veroveren. Een mooie uitdaging, we wensen hem veel succes.

 

Met Makro daarentegen gaat het minder goed: een tweede en behoorlijk ingrijpende herstructurering in dik twee jaar tijd moet de retailer weer op het goede spoor zetten. Ook een uitdaging. RetailDetail vroeg zich deze week openlijk af of een gedateerd concept als Makro eigenlijk nog wel te redden valt? Dat was te streng van ons, volgens sommigen. Waarvan akte. Wat denkt u daar eigenlijk van? Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top