Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week | RetailDetail

Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week

Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week
Shutterstock

Onder andere gezondheid en duurzaamheid, maar ook internationale prijsverschillen bepaalden de headlines afgelopen week. RetailDetail Food brengt een overzicht van het goede én minder goede foodnieuws.

Gezond en lekker

U heeft het vast al vernomen: we moeten met z’n allen werk maken van een gezonder eetpatroon. Een plan van aanpak ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende sectoren wil onze calorie-inname met vijf procent terugdringen tegen 2017, onder andere door de samenstelling van de producten aan te passen. Geen probleem voor de consument, want die vindt gezonde voeding echt wel belangrijk, blijkt uit onderzoek.

 

Net als Mars, dat uit bezorgdheid over onze suikerinname overweegt om de samenwerking met fastfoodketens op te zeggen. Of Coca-Cola Life gezond is, daarover spreken we ons niet uit, maar alvast in Zweden mag het merk niet langer claimen dat het gezoet wordt met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Een precedent? 

 

Danone ziet het helemaal zitten en verwacht dit jaar behoorlijk wat meer geld te verdienen, onder andere met gezonde yoghurtjes. Ook groentenproducent Noliko koestert grote ambities en wil de productiecapaciteit flink uitbreiden. Dat is eveneens positief nieuws voor het gezondheidsplan, want groenten zijn goed voor ons.

 

En ze zijn goedkoper dan vlees, dat in ons land flink wat duurder wordt betaald dan het Europese gemiddelde. Hogere voedingsprijzen doen de Belgen vaker over de grens kopen. De Eurostatcijfers inspireerden sommige media opnieuw tot prijsvergelijkingen met Nederland.

 

Uitdagingen

Als de zon schijnt, dan schijnt ze voor iedereen, maar toch vooral voor Lidl, dat dit jaar nog twintig nieuwe winkels zal uitrusten met zonnepanelen op het dak. Besparen op energiekosten is goed voor het klimaat maar ook voor de consument, omdat het de discounter toelaat de prijzen laag te houden.

 

Goed nieuw was er voor Dirk Van den Berghe, de voormalige ceo van Delhaize België. Onze landgenoot mag na een succesvolle passage bij Walmart Canada nu de immense Chinese markt gaan veroveren. Een mooie uitdaging, we wensen hem veel succes.

 

Met Makro daarentegen gaat het minder goed: een tweede en behoorlijk ingrijpende herstructurering in dik twee jaar tijd moet de retailer weer op het goede spoor zetten. Ook een uitdaging. RetailDetail vroeg zich deze week openlijk af of een gedateerd concept als Makro eigenlijk nog wel te redden valt? Dat was te streng van ons, volgens sommigen. Waarvan akte. Wat denkt u daar eigenlijk van? Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.