Ginhype maakt plaats voor whiskyrevival

Ginhype maakt plaats voor whisky-revival

Ginhype maakt plaats voor whisky-revival

Niet iedereen zit deze zomer aan de gin-tonic. De whisky-categorie herleeft en spreekt een jonger publiek aan. Investeren en innoveren loont, zegt Dirk Van Ham, country director van Diageo Benelux. 

 

33 miljoen kisten

Voor alle duidelijkheid: er is geen enkele reden om het ginassortiment uit de rekken te halen. In de markt van sterkedrank is gin de enige categorie die blijft groeien, ook na de invoering van de accijnsverhoging op 1 november vorig jaar. “Gin is nu voor het eerst groter dan whisky, althans in volume. Dat gin-tonicverhaal is zeker nog niet ten einde”, weet Dirk Van Ham. “Maar er is meer dan gin. We pikken signalen op dat er ook in de whiskycategorie één en ander begint te leven.” 


Dat is interessant voor Diageo, want de groep is de wereldwijde nummer één in whisky, met merken als Johnnie Walker, J&B, Lagavulin of Talisker. “We verkopen 33 miljoen kisten per jaar. In Schotland liggen er momenteel tien miljoen vaten van Diageo te rijpen, dat is zowat de helft van de volledige Schotse whiskyvoorraad… We staan klaar voor een grote toekomst.”

 

Imago van whisky afgestoft

Het gaat om een internationale trend. In de VS is whisky nu de snelst groeiende categorie. Dat was ze ook in België, voor de accijnsverhoging. In waarde groeit de whiskycategorie ondanks alles nog steeds. Of er redenen zijn voor die wereldwijde whiskyrevival? 


“Whisky had een wat stoffig imago. Wij hebben de categorie opengebroken en toegankelijker gemaakt. We zien dat meer jongvolwassenen in whisky stappen. De leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar vertegenwoordigt al 28% van de consumptie. Ook vrouwen vinden vaker de weg naar whisky. Bekende rolmodellen als Kate Moss spelen hier hun rol.”  


Diageo heeft de toon van de communicatie bijgestuurd. “In malt whisky ging het vroeger altijd over leeftijd en ambacht. We zijn meer over de smaak gaan praten en dat slaat aan.” Ook productinnovatie werpt vruchten af. Er was de lancering van Johnnie Walker Double Black bijvoorbeeld. In het bourbonsegment introduceerde Diageo met succes Bulleit Bourbon & Rye, een merk dat nog klein is maar wel sterk groeit. En er is het premiumverhaal, met geschenkverpakkingen voor Blue Label. 

 

Hoge ambities

“We blijven ook consequent investeren in Johnnie Walker Red Label, dat al bijna 200 jaar bestaat. Dit najaar brengen we voor het eerst een grote innovatie met Johnnie Walker Red Rye Finish, een exclusieve blend die werd ontwikkeld door onze meesterblender Jim Beveridge. Hij verzoent de diepte en het karakter van Schotse whisky met het zoete en kruidige van een bourbon. Echt verrassend! Binnenkort lanceren we hem, voorlopig in een beperkte hoeveelheid.” 


Diageo toont zich erg ambitieus. “We realiseren nu een omzet van ongeveer 2 miljard pond in Europa. Binnen vijf jaar moet dat 3 miljard worden. Uiteindelijk hebben we in Europa nog maar een marktaandeel van 2,7% in de totale alcoholmarkt. Er is dus nog groeimarge.” 

 

Lees ook: “Accijnsverhoging desastreus voor drankenmarkt”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.