Ginhype maakt plaats voor whiskyrevival

Ginhype maakt plaats voor whisky-revival

Ginhype maakt plaats voor whisky-revival

Niet iedereen zit deze zomer aan de gin-tonic. De whisky-categorie herleeft en spreekt een jonger publiek aan. Investeren en innoveren loont, zegt Dirk Van Ham, country director van Diageo Benelux. 

 

33 miljoen kisten

Voor alle duidelijkheid: er is geen enkele reden om het ginassortiment uit de rekken te halen. In de markt van sterkedrank is gin de enige categorie die blijft groeien, ook na de invoering van de accijnsverhoging op 1 november vorig jaar. “Gin is nu voor het eerst groter dan whisky, althans in volume. Dat gin-tonicverhaal is zeker nog niet ten einde”, weet Dirk Van Ham. “Maar er is meer dan gin. We pikken signalen op dat er ook in de whiskycategorie één en ander begint te leven.” 


Dat is interessant voor Diageo, want de groep is de wereldwijde nummer één in whisky, met merken als Johnnie Walker, J&B, Lagavulin of Talisker. “We verkopen 33 miljoen kisten per jaar. In Schotland liggen er momenteel tien miljoen vaten van Diageo te rijpen, dat is zowat de helft van de volledige Schotse whiskyvoorraad… We staan klaar voor een grote toekomst.”

 

Imago van whisky afgestoft

Het gaat om een internationale trend. In de VS is whisky nu de snelst groeiende categorie. Dat was ze ook in België, voor de accijnsverhoging. In waarde groeit de whiskycategorie ondanks alles nog steeds. Of er redenen zijn voor die wereldwijde whiskyrevival? 


“Whisky had een wat stoffig imago. Wij hebben de categorie opengebroken en toegankelijker gemaakt. We zien dat meer jongvolwassenen in whisky stappen. De leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar vertegenwoordigt al 28% van de consumptie. Ook vrouwen vinden vaker de weg naar whisky. Bekende rolmodellen als Kate Moss spelen hier hun rol.”  


Diageo heeft de toon van de communicatie bijgestuurd. “In malt whisky ging het vroeger altijd over leeftijd en ambacht. We zijn meer over de smaak gaan praten en dat slaat aan.” Ook productinnovatie werpt vruchten af. Er was de lancering van Johnnie Walker Double Black bijvoorbeeld. In het bourbonsegment introduceerde Diageo met succes Bulleit Bourbon & Rye, een merk dat nog klein is maar wel sterk groeit. En er is het premiumverhaal, met geschenkverpakkingen voor Blue Label. 

 

Hoge ambities

“We blijven ook consequent investeren in Johnnie Walker Red Label, dat al bijna 200 jaar bestaat. Dit najaar brengen we voor het eerst een grote innovatie met Johnnie Walker Red Rye Finish, een exclusieve blend die werd ontwikkeld door onze meesterblender Jim Beveridge. Hij verzoent de diepte en het karakter van Schotse whisky met het zoete en kruidige van een bourbon. Echt verrassend! Binnenkort lanceren we hem, voorlopig in een beperkte hoeveelheid.” 


Diageo toont zich erg ambitieus. “We realiseren nu een omzet van ongeveer 2 miljard pond in Europa. Binnen vijf jaar moet dat 3 miljard worden. Uiteindelijk hebben we in Europa nog maar een marktaandeel van 2,7% in de totale alcoholmarkt. Er is dus nog groeimarge.” 

 

Lees ook: “Accijnsverhoging desastreus voor drankenmarkt”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top