Ginhype maakt plaats voor whiskyrevival

Ginhype maakt plaats voor whisky-revival

Ginhype maakt plaats voor whisky-revival

Niet iedereen zit deze zomer aan de gin-tonic. De whisky-categorie herleeft en spreekt een jonger publiek aan. Investeren en innoveren loont, zegt Dirk Van Ham, country director van Diageo Benelux. 

 

33 miljoen kisten

Voor alle duidelijkheid: er is geen enkele reden om het ginassortiment uit de rekken te halen. In de markt van sterkedrank is gin de enige categorie die blijft groeien, ook na de invoering van de accijnsverhoging op 1 november vorig jaar. “Gin is nu voor het eerst groter dan whisky, althans in volume. Dat gin-tonicverhaal is zeker nog niet ten einde”, weet Dirk Van Ham. “Maar er is meer dan gin. We pikken signalen op dat er ook in de whiskycategorie één en ander begint te leven.” 


Dat is interessant voor Diageo, want de groep is de wereldwijde nummer één in whisky, met merken als Johnnie Walker, J&B, Lagavulin of Talisker. “We verkopen 33 miljoen kisten per jaar. In Schotland liggen er momenteel tien miljoen vaten van Diageo te rijpen, dat is zowat de helft van de volledige Schotse whiskyvoorraad… We staan klaar voor een grote toekomst.”

 

Imago van whisky afgestoft

Het gaat om een internationale trend. In de VS is whisky nu de snelst groeiende categorie. Dat was ze ook in België, voor de accijnsverhoging. In waarde groeit de whiskycategorie ondanks alles nog steeds. Of er redenen zijn voor die wereldwijde whiskyrevival? 


“Whisky had een wat stoffig imago. Wij hebben de categorie opengebroken en toegankelijker gemaakt. We zien dat meer jongvolwassenen in whisky stappen. De leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar vertegenwoordigt al 28% van de consumptie. Ook vrouwen vinden vaker de weg naar whisky. Bekende rolmodellen als Kate Moss spelen hier hun rol.”  


Diageo heeft de toon van de communicatie bijgestuurd. “In malt whisky ging het vroeger altijd over leeftijd en ambacht. We zijn meer over de smaak gaan praten en dat slaat aan.” Ook productinnovatie werpt vruchten af. Er was de lancering van Johnnie Walker Double Black bijvoorbeeld. In het bourbonsegment introduceerde Diageo met succes Bulleit Bourbon & Rye, een merk dat nog klein is maar wel sterk groeit. En er is het premiumverhaal, met geschenkverpakkingen voor Blue Label. 

 

Hoge ambities

“We blijven ook consequent investeren in Johnnie Walker Red Label, dat al bijna 200 jaar bestaat. Dit najaar brengen we voor het eerst een grote innovatie met Johnnie Walker Red Rye Finish, een exclusieve blend die werd ontwikkeld door onze meesterblender Jim Beveridge. Hij verzoent de diepte en het karakter van Schotse whisky met het zoete en kruidige van een bourbon. Echt verrassend! Binnenkort lanceren we hem, voorlopig in een beperkte hoeveelheid.” 


Diageo toont zich erg ambitieus. “We realiseren nu een omzet van ongeveer 2 miljard pond in Europa. Binnen vijf jaar moet dat 3 miljard worden. Uiteindelijk hebben we in Europa nog maar een marktaandeel van 2,7% in de totale alcoholmarkt. Er is dus nog groeimarge.” 

 

Lees ook: “Accijnsverhoging desastreus voor drankenmarkt”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.