Gino Van Ossel gelooft in ‘uitdoofscenario’ voor Albert Heijn in België

Gino Van Ossel gelooft in ‘uitdoofscenario’ voor Albert Heijn in België

"Volgens mij zal Ahold Delhaize binnen een paar jaar beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een uitdoofscenario." Dat zegt retailspecialist Gino Van Ossel in Trends. Al zal de keten eerst nog wel groeien tot 50 vestigingen.

"Albert Heijn verdwijnt op termijn"

Wat gaat er gebeuren met Albert Heijn in ons land eens de fusie tussen Ahold en Delhaize ergens in de loop van volgend jaar rond is? Gaat Albert Heijn, dat volgende week al zijn 37ste en 38ste Vlaamse winkel opent (respectievelijk in Boortmeerbeek en in Gent, aan de Korenmarkt) Delhaize voor de voeten blijven lopen?

 

Vlerick-retailspecialist Gino Van Ossel beantwoordt die vraag negatief: "Volgens mij zal Ahold Delhaize binnen een paar jaar beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een uitdoofscenario. Op korte termijn zal men het houden op die vijftigtal winkels."

 

Van Ossel wijst erop dat Albert Heijn "met nog geen veertig winkels nu al de marges in België onder druk zet. In de toekomst zal het met die strategie ook het veel grotere zusterbedrijf Delhaize België pijn doen, dat in absolute cijfers veel meer zal bijdragen aan Ahold Delhaize dan Albert Heijn België. Iedereen houdt nu de lippen stijf op elkaar. Onvermijdelijk zal alles dan eens op een rijtje worden gezet, ook omdat de investering wel duur is uitgevallen door de overvloed aan winkels in eigen beheer."

 

Circa 400 miljoen euro omzet?

In een reactie houdt Luc De Baets, topman van Albert Heijn België, zich opvallend op de vlakte. Hij benadrukt enkel dat de supermarktketen hier nog altijd een gezonde ambitie heeft en vastbesloten is de gemaakte plannen - 50 vestigingen tegen eind 2016 - uit te voeren.

 

Officiële cijfers over de prestaties van Albert Heijn België zijn er niet. Ahold-woordvoerder Tim Van der Zanden wil in Trends enkel kwijt dat de groep zeer tevreden is over de Belgische activiteiten en dat die sterk blijven groeien. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen bedraagt het marktaandeel van Albert Heijn in België momenteel 1,4%. Dat zou goed zijn voor een omzet van ongeveer 400 miljoen euro. Op termijn zien retailwatchers een marktaandeel van 3 tot 5% mogelijk met 50 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top