Godiva, Delacre en Verkade mogelijk naar de beurs

Godiva, Delacre en Verkade mogelijk naar de beurs

De Turkse holding Yildiz heeft grote plannen met zijn snoepafdeling. Het wil die immers onder de naam Pladis naar de beurs brengen. Niet enkel chocolademerk Godiva is deel van Yildiz, maar ook merken als Delacre, Verkade en Sultana.

 

Jaaromzet van meer dan 5 miljard dollar

De beursgang van Pladis is wel nog niet voor meteen. Yildiz is van plan om pas tegen 2020 met zijn snoep naar de beurs te trekken. Dat zal gebeuren op de beurs van Londen en onder leiding van Cem Karakaş, die momenteel al vicevoorzitter is van Yildiz.

 

De verschillende merken, die bij Pladis worden samengevoegd, hebben samen een jaaromzet van 5,2 miljard dollar (4,6 miljard euro). Daarmee komt het op nummer drie op de wereldwijde markt van snoepbedrijven, na Kellogg en Mondelez.

 

Sterke groeiplannen Godiva

Ondertussen heeft Yildiz ook wilde plannen met het Belgische chocolademerk Godiva. Dat wist op zeven jaar tijd al de omzet te verdubbelen naar 792 miljoen euro (696 miljoen euro) en tegen eind 2019 moet de kaap van 1 miljard dollar (877 miljoen euro) gerond worden.

 

De sterke groei is vooral te danken aan de expansie van het merk naar nieuwe markten in Azië, zoals China, Zuid-Korea, Thailand en het Midden-Oosten. Daarnaast werd het assortiment de voorbije jaren sterk uitgebreid.

 

Om de kaap van 1 miljard dollar te halen zullen er ook extra winkels komen. Tegen 2019 moeten er in China bijvoorbeeld 190 verkooppunten bijkomen. Zo wil het de concurrentie van het Zwitserse Lindt & Sprüngli achter zich houden, want dat wil tegen 2020 een grotere omzet halen dan Godiva in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top