Godiva redt zussen na corona-topverkoop

Logo van chocolademerk Godiva
Foto: TY Lim / Shutterstock.com

Nu iedereen in coronatijden aan het snoepen slaat, is het geen goed idee om voedingsmerken van de hand te doen. Dat beseft Yildiz, de eigenaar van onder meer chocolatier Godiva, die afziet van het plan om verschillende dochterbedrijven te verkopen.

 

Blijvende groei in 2020

Yildiz, de op twee na grootste koekjesmaker van de wereld, zag de verkoop van zijn Godiva-pralines en andere zoetigheden flink de hoogte in gaan tijdens de coronacrisis. Het bedrijf verandert daarom van idee en houdt dochterondernemingen die het kwijt wou toch langer in portefeuille. In plaats daarvan wordt de productie opgevoerd, zo bericht Bloomberg.

 

In december vorig jaar nam de Turkse holding verschillende zakenbanken onder de arm om de verkoopopties voor diepvriesafdeling Kerevitas en het Britse toastmerk Jacob’s te onderzoeken. Ook de productiefaciliteiten in het Verenigd Koninkrijk wilde het bedrijf van de hand doen. Daar steekt de coronapandemie nu dus een stokje voor: de verkoopplannen worden 'on hold' gezet nu de groep tijdens de eerste jaarhelft opvallend sterke prestaties heeft neergezet. De verkoop steeg met 10% en ook voor de rest van het jaar verwacht Yildiz een dubbelcijferige groei.

 

Turkse recordsanering

De Godiva-eigenaar gebruikt de toegenomen inkomsten om de productie te vergroten, maar betaalde ook 600 miljoen dollar aan leningen vervroegd terug. In 2018 herstructureerde het bedrijf 6,5 miljard dollar aan kredieten, goed voor de grootste schuldsanering ooit door een Turks bedrijf. Ondertussen heeft Yildiz daarvan al 2,6 miljard dollar terugbetaald aan zijn geldschieters.

 

Yildiz plant wel nog ondernemingen buiten zijn kernactiviteiten te verkopen, zoals een baksteenfabriek en een mijnbouwtak. De desinvesteringen wachten enkel nog op de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. De Turkse groep staat bekend als gretige investeerder: tussen 2008 en 2016 kocht het bedrijf voor zowat vier miljard euro aan foodmerken, waaronder ook grote namen uit de Benelux zoals Godiva, Delacre en Verkade. In 2019 verkocht Yildiz weliswaar de Aziatische tak van Godiva, maar nog steeds komt ruim 40% van de omzet van de holding uit het buitenland.