Godiva verkoopt zijn Aziatische afdeling

Chocolatier Godiva verkoopt zijn Aziatische activiteiten aan Zuid-Koreaanse investeerders. Met de opbrengt wil de pralinemaker een eigen koffie- en bakkerijketen uitrollen.

 

300 winkels en Brusselse fabriek

Godiva heeft in de Zuid-Koreaanse privé-investeringsgroep MBK Partners een overnemer gevonden voor de Aziatische afdeling. De Zuid-Koreanen leggen naar schatting iets meer dan een miljard euro op tafel en krijgen daarvoor de hele divisie Azië-Oceanië, goed voor 300 winkels en verkooppunten op de luchthavens van Japan en Zuid-Korea. Godiva is met name in Japan erg populair.

 

Concreet omvat de verkoop de retail- en distributieactiviteiten in Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland. Opvallend genoeg hoort bij de overname ook nog een Belgische fabriek: het atelier in het Brusselse Koekelberg, waar de pralines voor de Aziatische markt worden gemaakt, komt eveneens in Zuid-Koreaanse handen.

 

Concurrentie voor Starbucks

Ondanks de verkoop blijven de banden weliswaar nauw aangehaald: de Belgische chocolademaker blijft eigenaar van het merk en zal ook vanuit Koekelberg blijven leveren, belooft topvrouw Annie Young-Scrivner volgens De Tijd.

 

De verkoop dient om de nieuwe expansiestrategie van chocolatier Godiva te ondersteunen: het merk moet er ook koffiebars en bakkerijproducten bij krijgen. De Turkse eigenaar Yildiz wil naar ruim 2.000 Godiva-koffiehuizen wereldwijd. Vandaag zijn er amper een twintigtal, onder meer in Azië. Godiva moet zo de concurrentie aangaan met ketens zoals Starbucks, waar CEO Young-Scrivner zelf eerder haar sporen verdiende.