Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten

Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten
Shutterstock

Het Belgische pralinemerk Godiva gaat zijn chocolade binnenkort in supermarkten verkopen. Het heeft daarvoor een overeenkomst getekend met ketens als Albert Heijn en Sainsbury’s. Voorheen verkocht het vrijwel enkel via eigen winkels.

Streefdoel: omzet van twee miljard dollar

De nieuwe lijn Godiva Masterpieces zal binnenkort in de supermarkt te vinden zijn: naast Sainsbury’s in het Verenigd Koninkrijk en Albert Heijn in België en Nederland heeft de chocolademaker ook overeenkomsten met supermarkten in Canada, China, Saoedi-Arabië, Turkije, de Verenigde Staten en Zweden.

 

Godiva heeft momenteel al 800 eigen winkels te vinden in meer dan honderd landen. Daarnaast worden de pralines ook verkocht in grote warenhuizen, speciaalzaken, online en op luchthavens. Dankzij de samenwerking met Sainsbury’s komen er in het Verenigd Koninkrijk in één klap 500 extra verkooppunten bij. Voorheen was de chocolade er enkel te vinden in de twaalf eigen winkels en een aantal warenhuizen.

 

Het merk boort de markt van de supermarkten aan om snel te kunnen doorgroeien: tegen 2022 wil het immers een omzet halen van twee miljard dollar (1,7 miljard euro). De huidige omzet is niet bekend, maar het zou over meer dan een verdubbeling gaan.

 

Godiva maakt deel uit van Pladis, de snoepafdeling van de Turkse Yildiz Holding. Dat liet eerder al verstaan grote plannen te hebben met Godiva. Daarbij werd niet enkel het assortiment fel uitgebreid, maar werden ook nieuwe markten in Azië en het Midden-Oosten aangeboord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top