'Goedkopere' Jupiler stuit op verzet

'Goedkopere' Jupiler stuit op verzet

De nieuwe zomeractie van Jupiler, waarbij klanten een glas van 30 cl krijgen voor de prijs van een gewoon pintje van 25 cl, stuit op heel wat kritiek.

 

"Actie zet aan tot drinken"

De zomercampagne van Jupiler richt zich dit jaar specifiek op de cafés. Alle klanten die een pintje Jupiler bestellen, zullen een glas van 30 cl krijgen in plaats van de reguliere 25 cl. Volgens Fleur Poets, woordvoerster bij AB InBev, moet de actie meer mensen op de terrasjes krijgen en de horeca ondersteunen.

 

De campagne krijgt echter ook af te rekenen met nogal wat kritiek. Zo meent het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) dat de actie het risico op overmatig drinken verhoogt, een stelling die ten dele wordt bijgetreden door Patrick Mullie, voedselexpert aan de VUB. "Grotere verpakkingen doen meer consumeren en dat geldt zowel voor drank als voor voedsel", zegt hij. "Mensen worden opgevoed om op te eten of te drinken wat je hen geeft."

 

Voor het VAD is niet zozeer de grootte van het glas een probleem - er bestaan tenslotte ook glazen van 33 cl - maar wel dat het grotere glas aan een lagere prijs verkocht zal worden, wat in de praktijk neerkomt op een prijsverlaging. Terwijl de prijs net de grootste invloed heeft op het verbruik, zegt Marijs Geirnaert van het VAD. "Dat is net het jammere, het zet aan tot meer drinken."

 

AB InBev sluit niet uit dat een pintje van 30 cl nadien de nieuwe standaard wordt. De campagne zal tot eind augustus lopen, waarna er een evaluatie komt met een bevraging van de consument en de cafés. "Als de actie een groot succes blijkt, is het niet uitgesloten dat 30 cl het nieuwe standaardformaat wordt", besluit Poets.