Grand Marnier voortaan in handen van Campari | RetailDetail

Grand Marnier voortaan in handen van Campari

Grand Marnier voortaan in handen van Campari

De Italiaanse drankenproducent Campari neemt zijn Franse sectorgenoot Grand Marnier over voor 679 miljoen euro. Beide partijen zijn daarover dinsdag tot een overeenkomst gekomen.

Grootste overname in tien jaar

Campari wil met de overname zijn assortiment sterkedranken uitbreiden naar het luxesegment. De prijs die Campari betaalt voor Grand Marnier is ongeveer 60% hoger dan de slotkoers van vrijdag.

 

In een eerste fase neemt Campari slechts 20% van de aandelen over, maar dat wordt stelselmatig uitgebouwd tot het Italiaanse bedrijf een controlemeerderheid van 50,1% in handen krijgt. Het is de grootste overname van het bedrijf sinds Robert Kunze-Concewitz in 2007 het roer overnam als CEO, schrijft De Tijd.

 

Grand Marnier werd in de VS en China verdeeld door LVMH en in Europa door Diageo, maar verdween daarbij een beetje in de vergeetput. In 2015 was de omzet van het bedrijf 152 miljoen euro, wat amper hoger is dan de 138 miljoen euro van tien jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.