Green Protein Alliance wil meer plantaardig op het menu | RetailDetail

Green Protein Alliance wil meer plantaardig op het menu

Green Protein Alliance wil meer plantaardig op het menu
GreenProteineAlliance.jpg

Retailers en fabrikanten gaan zich in de Green Protein Alliance inzetten voor een menu met meer plantaardige eiwitten zoals peulvruchten, algen en noten. Bij de deelnemers zijn grote namen als Albert Heijn, Bonduelle en Hak.

Plantaardig biedt nieuwe marktkansen

De Green Protein Alliance wil de consumptie van plantaardige eiwitten een flinke impuls geven. "Plantaardige eiwitten zijn beter voor mens en milieu en bieden nieuwe marktkansen", zegt de alliantie: "De markt met producten met plantaardige eiwitten van bijvoorbeeld peulvruchten, paddenstoelen, algen en noten is volop in beweging."

 

Consumenten moeten straks gemakkelijker kiezen voor producten met plantaardige eiwitten dankzij een heldere boodschap over hun voordelen, vindt de alliantie, die streeft naar een markt waarin kiezen voor plantaardig vanzelf spreekt. De organisatie gaat in de komende maanden werken aan een gezamenlijke aanpak.

 

De alliantie kwam tot stand op initiatief van Duurzaam Door (RVO.nl), NewForesight en Het Planeet in samenwerking met het Platform Voedseltransitie. De organisaties worden ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken en hebben als kennispartners het Voedingscentrum en Milieu Centraal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.