Greenpeace komt in actie tegen kinderworst | RetailDetail

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst
Foto: Shutterstock

Vroeger was het Samsonworst, vandaag zijn er allerhande vleeswaren met K3, Plop, de Smurfen en meer. Ongepast, vindt Greenpeace, dat oproept om het vleesbeleg voor kinderen te vervangen door een plantaardig alternatief.

 

"Kan de gezondheid schaden"

Milieuorganisatie Greenpeace analyseerde zes vleeswaren die zich met populaire televisiefiguurtjes tot kinderen richten, zoals de hespenworst met Samson, kipfilet van K3, gevogelteworst met Maya de Bij, gevogelteworst met Plop, ham met de Smurfen en ook de knackworstjes met de Smurfen op. De charcuterie is schadelijk voor de gezondheid van kinderen, klinkt het verdict: “Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt en andere charcuterie in de supermarkt: ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug.”

 

Zeker voor kinderen houdt dat risico’s in, aldus Sebastien Snoeck van Greenpeace, want “bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden. Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen.”

 

Kinderen eten te veel vlees

Ook wijst Greenpeace op de negatieve impact van vleesconsumptie op ons klimaat en het milieu. De organisatie roept de bedrijven achter de kindercharcuterie, meer bepaald Studio 100 en IMPS (het productiehuis achter de Smurfen), daarom op om hun merknamen voortaan alleen nog aan gezonde alternatieven, zoals plantaardig broodbeleg, te koppelen.

 

IMPS heeft alvast gereageerd dat het geen smurfenvlees meer verkoopt. Kinderen zouden vandaag in België nog te veel vlees eten: volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) ligt de gemiddelde wekelijkse consumptie van vleesbereidingen bij kinderen tot 13 jaar boven de aanbevolen hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.