Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt
Greenwire

Greenpeace start donderdag bij zeven Nederlandse supermarktketens met het tellen van het aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen. Zo wil de organisatie bio een zetje in de rug geven.

Naar meer bio, gifvrij en bij-vriendelijk

Greenpeace heeft Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus in een brief gevraagd hoe zij boeren en tuinders steunen bij het verduurzamen van hun productie. In het schrijven, waarin het doel van de telling staat, worden supermarkten ook verzocht een vragenlijst in te vullen over het biologisch agf assortiment.

 

De milieu-organisatie wil ook weten wat het aandeel Milieukeur-gecertificeerde producten is op de agf-afdeling van de supermarkt, welk aandeel van de verse agf van Nederlandse telers afkomstig is en hoe groot het aandeel biologische groenten en fruit is in de jaarlijkse afzet van groenten en fruit van de supermarkt. Zo wil Greenpeace het totale aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen in Nederland vergroten en zo meer gifvrije en bij-vriendelijke producten in het schap krijgen. Greenpeace maakte vorig jaar al afspraken met Jumbo om bijensterfte tegen te gaan en meer bij-vriendelijke agf in de schappen te brengen.

 

De vrijwilligers van Greenwire, de community van Greenpeace, gaan tot 2 oktober bij de supermarkten het biologische aanbod van onbewerkte en bewerkte producten van aardappelen, groenten en fruit in beeld brengen. Het onderzoek moet leiden tot een rapport dat in oktober verschijnt. Hieruit moet blijken welke supermarkten goed bezig zijn en bij welke ketens nog werk aan de winkel is, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top