Greenpeace telt bio agf in supermarkten | RetailDetail

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt
Greenwire

Greenpeace start donderdag bij zeven Nederlandse supermarktketens met het tellen van het aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen. Zo wil de organisatie bio een zetje in de rug geven.

Naar meer bio, gifvrij en bij-vriendelijk

Greenpeace heeft Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus in een brief gevraagd hoe zij boeren en tuinders steunen bij het verduurzamen van hun productie. In het schrijven, waarin het doel van de telling staat, worden supermarkten ook verzocht een vragenlijst in te vullen over het biologisch agf assortiment.

 

De milieu-organisatie wil ook weten wat het aandeel Milieukeur-gecertificeerde producten is op de agf-afdeling van de supermarkt, welk aandeel van de verse agf van Nederlandse telers afkomstig is en hoe groot het aandeel biologische groenten en fruit is in de jaarlijkse afzet van groenten en fruit van de supermarkt. Zo wil Greenpeace het totale aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen in Nederland vergroten en zo meer gifvrije en bij-vriendelijke producten in het schap krijgen. Greenpeace maakte vorig jaar al afspraken met Jumbo om bijensterfte tegen te gaan en meer bij-vriendelijke agf in de schappen te brengen.

 

De vrijwilligers van Greenwire, de community van Greenpeace, gaan tot 2 oktober bij de supermarkten het biologische aanbod van onbewerkte en bewerkte producten van aardappelen, groenten en fruit in beeld brengen. Het onderzoek moet leiden tot een rapport dat in oktober verschijnt. Hieruit moet blijken welke supermarkten goed bezig zijn en bij welke ketens nog werk aan de winkel is, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.