Greenpeace telt bio agf in supermarkten | RetailDetail

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt

Greenpeace op zoek naar beste bio supermarkt
Greenwire

Greenpeace start donderdag bij zeven Nederlandse supermarktketens met het tellen van het aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen. Zo wil de organisatie bio een zetje in de rug geven.

Naar meer bio, gifvrij en bij-vriendelijk

Greenpeace heeft Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus in een brief gevraagd hoe zij boeren en tuinders steunen bij het verduurzamen van hun productie. In het schrijven, waarin het doel van de telling staat, worden supermarkten ook verzocht een vragenlijst in te vullen over het biologisch agf assortiment.

 

De milieu-organisatie wil ook weten wat het aandeel Milieukeur-gecertificeerde producten is op de agf-afdeling van de supermarkt, welk aandeel van de verse agf van Nederlandse telers afkomstig is en hoe groot het aandeel biologische groenten en fruit is in de jaarlijkse afzet van groenten en fruit van de supermarkt. Zo wil Greenpeace het totale aanbod biologische groenten, fruit en aardappelen in Nederland vergroten en zo meer gifvrije en bij-vriendelijke producten in het schap krijgen. Greenpeace maakte vorig jaar al afspraken met Jumbo om bijensterfte tegen te gaan en meer bij-vriendelijke agf in de schappen te brengen.

 

De vrijwilligers van Greenwire, de community van Greenpeace, gaan tot 2 oktober bij de supermarkten het biologische aanbod van onbewerkte en bewerkte producten van aardappelen, groenten en fruit in beeld brengen. Het onderzoek moet leiden tot een rapport dat in oktober verschijnt. Hieruit moet blijken welke supermarkten goed bezig zijn en bij welke ketens nog werk aan de winkel is, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.