Greenyard Foods neemt Dole Food toch niet over | RetailDetail

Greenyard Foods neemt Dole Food toch niet over

Greenyard Foods neemt Dole Food toch niet over
Foto: igor kisselev / Shutterstock.com

De overnamegesprekken tussen de Belgische groente- en fruitverwerker Greenyard Foods en zijn Amerikaanse sectorgenoot Dole zijn op niets uitgedraaid. Greenyard zou met de overname de grootste groente- en fruitverwerker ter wereld zijn geworden.

 

Dole dubbel zo groot

Het is Greenyard Foods die laat weten dat de onderhandelingen met Dole zijn stopgezet. De precieze reden daarvoor geeft de versleverancier uit Sint-Katelijne-Waver niet prijs, maar wellicht was de vraagprijs van Dole te hoog. “Op een bepaald moment moet je een lijn trekken als het over de voorwaarden gaat”, geeft Greenyard-topman Hein Deprez aan in een gesprek met De Tijd.

 

“We hebben ons tijdens de overnamegesprekken omringd met topadviseurs en bekeken hoe Dole kon passen in de strategie van Greenyard. Als je die analyse hebt gemaakt, moet je een lijn trekken”, klinkt het. Wel vindt de voormalige champignonkweker Dole nog altijd erg complementair met zijn bedrijf.

 

Dat Dole twee keer zo groot is, vormde daarbij geen enkel bezwaar. Terwijl de bedrijfswaarde van Greenyard wordt geschat op 1,2 miljard euro, bedraagt de geschatte waarde van Dole liefst 2,5 miljard euro (inclusief schulden). Qua omzet zijn de bedrijven wel aan elkaar gewaagd: waar de Belgen in 2016 goed waren voor een omzet van 4,25 miljard euro, tekenden de Amerikanen toen 4,5 miljard dollar (omgerekend zo’n 3,8 miljard euro) op.


Strategie van verticalisering

Was de overname doorgegaan, dan zou Greenyard in een klap het grootste groenten- en fruitverwerkingsbedrijf ter wereld zijn geworden. Het is daarbij de strategie om het bedrijf te verticaliseren: door alle schakels in de keten te bezitten en te controleren wil topman Deprez de (retail)klanten zo goed mogelijk bedienen. Albert Heijn is alvast een grote klant.

 

Deprez gaat er prat op dat Dole initieel zelf toenadering zocht: “Dole is zelf naar ons gekomen om te onderhandelen.” Het toont volgens hem aan dat het Belgische bedrijf nog heel wat potentieel heeft: “Het is duidelijk dat Greenyard veel meer in zijn mars heeft dan veel mensen hadden gedacht.”

 

Voorlopig gaat Greenyard dus op eigen houtje verder, maar aan ambities ontbreekt het daarmee niet. “Greenyard gaat nu voort met de strategie die we in de afgelopen jaren hebben uitgetekend. De onderhandelingen met Dole stoppen, maar Greenyard stopt niet met door te werken”, besluit Deprez.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.