Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour | RetailDetail

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour
Foto RetailDetail

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.

 

Expertise in vers

Sinds dinsdag worden alle Carrefour Express-buurtwinkels en de kleinere Easy- en Market-supermarkten voor het complete versassortiment beleverd vanuit een gloednieuw distributiecentrum dat Greenyard exclusief voor Carrefour bouwde in Sint-Katelijne-Waver. “Een super-strategisch project dat we na jaren voorbereiding nu in de markt zetten”, verklaart secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff van Carrefour Belgium. “In samenwerking met Greenyard starten we bovendien een category managementproject voor groenten en fruit.”

 

First in Fresh’, zo heet het ambitieuze versproject van de twee partners. Hoewel Greenyard in de eerste plaats een leverancier is van groenten en fruit, werd het bedrijf door Carrefour aangezocht omwille van zijn expertise in verslogistiek. Vanuit het nieuwe verdeelcentrum zullen dus ook brood, charcuterie, kaas, vis, koelvers fruitsap, maaltijden of sushi naar de zelfstandige winkels vertrekken. De instroom is gestart, tegen de maand mei moet het volledige aanbod beschikbaar zijn.

 

Het grote voordeel voor de franchisewinkels is dat ze bestellingen zullen kunnen plaatsen per stuk in plaats van per colli, en dat ze vijf dagen per week beleverd kunnen worden. Daardoor kan het versaanbod in de winkels uitbreiden en zullen de kwaliteit en de versheid toenemen. Alle winkeliers hebben een iPad gekregen om de bestellingen makkelijk te plaatsen: zo wordt het werk op de winkelvloer vereenvoudigd.

 

Transformatieplan

Carrefour stelde het project voor tijdens zijn voorjaarsbeurs die dinsdag en woensdag plaatsvond in de Leuvense Brabanthallen. Van de gelegenheid maakte de retailer gebruik om alle bezoekers in te lichten over de verschillende aspecten van het Transformatieplan, dat immers meer inhoudt dan enkel een sociaal plan.

 

Niet minder dan 59 concrete projecten staan op stapel: daaronder verschillende digitaliseringstrajecten, een versterking van het aanbod huismerken, bio en Kwaliteitsketen Carrefour, projecten om de efficiëntie in de organisatie te verhogen, investeringen in opleiding, en een veralgemening van de smartphone of tablet als werkinstrument. “De retailwereld evolueert zo snel, dat stilstaan onaanvaardbaar is. Iedereen werkt als gek om dit te realiseren”, verzekert Gersdorff.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.