Greenyard zoekt geld na rotjaar

Groenten- en fruitverwerker Greenyard ziet de omzet en de winst verder terugvallen. Het bedrijf stelt daarom een transformatieteam aan en zit met de banken samen, op zoek naar een oplossing voor de hoge schuldenberg. 

 

“Nieuwe manier van werken” nodig

De omzet is in het laatste kwartaal van 2018 met 4,5 procent teruggevallen, maakt Greenyard Foods bekend. Ook de operationele brutowinst (rebitda) viel lager uit dan verwacht en zal voor het volledige boekjaar 2018-2019 (tot eind maart) ergens tussen de 60 en 65 miljoen euro uitkomen. Dat is een pak lager dan de eerder verwachte 80 tot 85 miljoen euro.


De producent van groenten en fruit zegt onder aanhoudende druk van de supermarkten te staan, die enerzijds lage prijzen blijven eisen maar anderzijds ook steeds hogere kwaliteitseisen stellen. Zodoende jagen ze ook de leveranciers van Greenyard op hogere kosten en meer afval, klinkt het in een persverklaring. De druk komt vooral vanuit Duitsland en thuismarkt België.


Voor de retail wil Greenyard daarom een geïntegreerde partner worden voor zowel vers als diepvries: het bedrijf werkt naar verticalisering toe en gelooft vast dat “de groenten- en fruitmarkt van de toekomst efficiënter zal worden beheerd door een beperkte aantal grote spelers die nauw samenwerken met hun klanten”. Op korte termijn brengt dat partnermodel uitdagingen mee en het “vereist een nieuwe manier van werken”, maar het zou de marges – die bij Greenyard naar eigen zeggen erg klein zijn – verbeteren over heel de waardeketen.

 

Turnaroundplan met directe acties

Niettemin had het groente- en fruitbedrijf ook een aantal interne tegenslagen in 2018: ten gevolge van een listeriabesmetting in een fabriek van de groep in Hongarije stierven negen mensen. Greenyard moest massaal producten terugroepen en diende een aantal productielijnen een tijdlang te sluiten voor onderzoek en ontsmetting. De terugroepacties kostten zo’n 30 miljoen euro.


Om de financiële gevolgen te dragen van de ondertussen groeiende schuldenberg stootte Greenyard Foods eind 2018 de eigen potgrondafdeling af, maar dat blijkt na de tegenvallende resultaten niet voldoende. Er wordt een transformatieteam aangesteld onder leiding van Marc Zwaaneveld, die ook de directie vervoegt. Hij moet voor een “turnaroundplan” zorgen met directe acties. Een reorganisatie met besparingen is met andere woorden lang niet uitgesloten.


Verder gaat Greenyard in de komende dagen ook in gesprek met de banken om de opties te bekijken. Zo overweegt het bedrijf een kapitaalsverhoging, maar “nieuwe desinvesteringen” zijn eveneens mogelijk, zegt eigenaar Hein Deprez aan De Tijd. “Geen kernactiviteiten of hele divisies, eerder sale- en leasebackoperaties van vastgoed”, klinkt het weliswaar.