Griekse supermarktketen Marinopoulos vraagt faillissement aan

Griekse supermarktketen Marinopoulos vraagt faillissement aan

De Griekse supermarktketen Marinopoulos heeft dinsdag het faillissement aangevraagd. De supermarktketen werd in 1995 opgericht als een joint venture tussen de Marinopoulos Group en Carrefour, maar de Fransen trokken zich in 2012 terug uit de keten.

Domino-effect

Het faillissement is het gevolg van grote schulden bij Marinopoulos, dat honderden miljoen euro schuldig zou zijn aan meer dan 3.000 leveranciers. Er wordt dan ook gevreesd voor een domino-effect, nu de keten de boeken heeft neergelegd. Bij Marinopoulos zijn bijna 13.000 werknemers aan de slag.

 

De keten vroeg het faillissement aan om bescherming te krijgen tegen schuldeisers, die beslag lieten leggen op de inkomsten en hun producten terug uit de rekken kwamen halen. Het heeft nu twee maanden de tijd om gesprekken aan te knopen met een partner die de keten kan redden.  Eerder waren er al gesprekken met een andere Griekse keten, Sklavenitis, maar die bleven zonder gevolg. De totale schulden van 1,3 miljard euro zullen de nieuwe gesprekken alvast niet eenvoudig maken. De komende weken zullen verschillende oplossingen bekeken worden.

 

Marinopoulos ging al in 1893 van start, toen de eerste winkel onder de naam werd geopend. Momenteel heeft de keten meer dan 700 supermarkten in Griekenland. Het bedrijf is nog steeds grotendeels in handen van de familie van de oprichters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top