Groeiend Jumbo snijdt in de kosten

Jumbo bestelwagen
Shutterstock.com

Supermarktketen Jumbo ziet niet alleen de omzet stijgen, maar ook de kosten. Daarom neemt het bedrijf maatregelen: de retailer investeert in automatisering, verhoogt de bezorgkosten voor online bestellingen en schrapt banen op het hoofdkantoor.

 

In vorm blijven

Het gaat voor alle duidelijkheid best goed met Jumbo, zoals blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag: de omzet steeg in 2019 met zowat 1 miljard euro tot 8,4 miljard euro en het bedrijfsresultaat steeg naar 400 miljoen euro, tegenover 376 miljoen een jaar eerder. De eigenaarsfamilie Van Eerd kan zichzelf daardoor een dividend van 52,5 miljoen euro uitkeren – een bedrag dat ze grotendeels herinvesteren in Jumbo-vastgoed. Zoals al eerder aangekondigd, hoopt het bedrijf in 2021 zijn honderdste verjaardag te vieren met een omzet van 10 miljard euro. 

 

In een interview met het FD waarschuwt financieel directeur Ton van Veen wel voor oplopende kosten, die onder meer het gevolg zijn van toegenomen wet- en regelgeving en de schaarste op de arbeids- en transportmarkt. Jumbo wil in vorm blijven en neemt daarom de nodige maatregelen. Zo investeert het bedrijf in automatisering, met de bouw van een volledig gemechaniseerd distributiecentrum in Nieuwegein.

 

Managementfuncties schrappen

Ook zullen er banen sneuvelen op het hoofdkantoor: "Als je hard groeit, heeft dat de neiging hard mee te groeien. We kijken nu in hoeverre we ons hoofdkantoor slagvaardiger, sneller en wendbaarder kunnen maken", zegt van Veen in de krant. Hij verwacht dat 250 van de 1250 banen op het hoofdkantoor in Veghel verdwijnen. De retailer gaat managementfuncties schrappen en een aantal activiteiten uitbesteden. 

 

Daarnaast heeft Jumbo de bestel- en afhaalkosten voor zijn e-commerceactiviteiten in heel Nederland verhoogd, zo meldt Distrifood: een noodzakelijke ingreep om in lijn te blijven met de kosten. Gemiddeld betalen klanten een euro meer per bestelling, al kunnen ze die bezorgkosten vermijden door in te gaan op speciale aanbiedingen. Ton van Veen liet al wel vaker weten dat hij het onlinemodel economisch niet houdbaar vindt gezien de hoge kosten die ermee gepaard gaan.