Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid | RetailDetail

Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid

Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid

Chocoladeproducenten Nestlé, Mars en Hershey's hebben in de Verenigde Staten een klacht aan hun broek wegens kinderarbeid op cacaoplantages. Alleen al in Ivoorkust en Ghana zouden 1,5 miljoen kinderen in de plantages werken.

Drie 'class actions' in Californië

De producenten van merken als Kit Kat, M&M's, MilkyWay, Reese's en Butterfinger zijn in drie 'class actions' (groepsaanklachten) gedagvaard voor een rechtbank in Californië. Volgens advocatenkantoor Hagens Berman zouden de drie voedingsreuzen de Californische wet hebben overtreden door niet te melden dat hun leveranciers in Ivoorkust kinderen tewerkstellen: "De consumenten die ons gecontacteerd hebben, zijn geschokt dat de chocolade die ze kopen een duistere en bittere bijsmaak heeft."

 

Het kantoor verwijst onder meer naar een rapport van de internationale ngo Labor Rights Forum, dat stelt dat er alleen al in de plantages in Ivoorkust en Ghana circa 1,5 à 2 miljoen kinderen aan de slag zijn: dat is bijna een vijfde meer dan vijf jaar eerder.

 

"Wij zijn een stuk van de oplossing"

In een eerste reactie benadrukken de betrokken bedrijven dat kinderarbeid "onaanvaardbaar en verwerpelijk" is en dat ze er dan ook alles aan doen om het probleem aan te pakken. Wel wijzen ze er meteen op dat het probleem bijzonder complex is en onlosmakelijk verbonden is met economische, politieke en sociale uitdagingen ter plaatse, waarvan armoede en hongersnood er slechts twee zijn.

 

Zowel Nestlé als Mars en Hershey's investeren naar eigen zeggen honderden miljoenen om de leefomstandigheden van de lokale bevolking te verbeteren zodat de kinderen naar school kunnen in plaats van te moeten werken op de plantages. De drie werken ook met lokale en internationale organisaties samen om tegen 2020 nog enkel 100% gecertificeerde cacao in te kopen.

 

"Het probleem kan gewoon niet worden opgelost met rechtszaken zoals die in Californië", klinkt het: "Wij zijn integendeel een stuk van de oplossing."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.