Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid

Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid

Chocoladeproducenten Nestlé, Mars en Hershey's hebben in de Verenigde Staten een klacht aan hun broek wegens kinderarbeid op cacaoplantages. Alleen al in Ivoorkust en Ghana zouden 1,5 miljoen kinderen in de plantages werken.

Drie 'class actions' in Californië

De producenten van merken als Kit Kat, M&M's, MilkyWay, Reese's en Butterfinger zijn in drie 'class actions' (groepsaanklachten) gedagvaard voor een rechtbank in Californië. Volgens advocatenkantoor Hagens Berman zouden de drie voedingsreuzen de Californische wet hebben overtreden door niet te melden dat hun leveranciers in Ivoorkust kinderen tewerkstellen: "De consumenten die ons gecontacteerd hebben, zijn geschokt dat de chocolade die ze kopen een duistere en bittere bijsmaak heeft."

 

Het kantoor verwijst onder meer naar een rapport van de internationale ngo Labor Rights Forum, dat stelt dat er alleen al in de plantages in Ivoorkust en Ghana circa 1,5 à 2 miljoen kinderen aan de slag zijn: dat is bijna een vijfde meer dan vijf jaar eerder.

 

"Wij zijn een stuk van de oplossing"

In een eerste reactie benadrukken de betrokken bedrijven dat kinderarbeid "onaanvaardbaar en verwerpelijk" is en dat ze er dan ook alles aan doen om het probleem aan te pakken. Wel wijzen ze er meteen op dat het probleem bijzonder complex is en onlosmakelijk verbonden is met economische, politieke en sociale uitdagingen ter plaatse, waarvan armoede en hongersnood er slechts twee zijn.

 

Zowel Nestlé als Mars en Hershey's investeren naar eigen zeggen honderden miljoenen om de leefomstandigheden van de lokale bevolking te verbeteren zodat de kinderen naar school kunnen in plaats van te moeten werken op de plantages. De drie werken ook met lokale en internationale organisaties samen om tegen 2020 nog enkel 100% gecertificeerde cacao in te kopen.

 

"Het probleem kan gewoon niet worden opgelost met rechtszaken zoals die in Californië", klinkt het: "Wij zijn integendeel een stuk van de oplossing."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top