Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid

Groepsklacht tegen Nestlé, Mars en Hershey’s wegens kinderarbeid

Chocoladeproducenten Nestlé, Mars en Hershey's hebben in de Verenigde Staten een klacht aan hun broek wegens kinderarbeid op cacaoplantages. Alleen al in Ivoorkust en Ghana zouden 1,5 miljoen kinderen in de plantages werken.

Drie 'class actions' in Californië

De producenten van merken als Kit Kat, M&M's, MilkyWay, Reese's en Butterfinger zijn in drie 'class actions' (groepsaanklachten) gedagvaard voor een rechtbank in Californië. Volgens advocatenkantoor Hagens Berman zouden de drie voedingsreuzen de Californische wet hebben overtreden door niet te melden dat hun leveranciers in Ivoorkust kinderen tewerkstellen: "De consumenten die ons gecontacteerd hebben, zijn geschokt dat de chocolade die ze kopen een duistere en bittere bijsmaak heeft."

 

Het kantoor verwijst onder meer naar een rapport van de internationale ngo Labor Rights Forum, dat stelt dat er alleen al in de plantages in Ivoorkust en Ghana circa 1,5 à 2 miljoen kinderen aan de slag zijn: dat is bijna een vijfde meer dan vijf jaar eerder.

 

"Wij zijn een stuk van de oplossing"

In een eerste reactie benadrukken de betrokken bedrijven dat kinderarbeid "onaanvaardbaar en verwerpelijk" is en dat ze er dan ook alles aan doen om het probleem aan te pakken. Wel wijzen ze er meteen op dat het probleem bijzonder complex is en onlosmakelijk verbonden is met economische, politieke en sociale uitdagingen ter plaatse, waarvan armoede en hongersnood er slechts twee zijn.

 

Zowel Nestlé als Mars en Hershey's investeren naar eigen zeggen honderden miljoenen om de leefomstandigheden van de lokale bevolking te verbeteren zodat de kinderen naar school kunnen in plaats van te moeten werken op de plantages. De drie werken ook met lokale en internationale organisaties samen om tegen 2020 nog enkel 100% gecertificeerde cacao in te kopen.

 

"Het probleem kan gewoon niet worden opgelost met rechtszaken zoals die in Californië", klinkt het: "Wij zijn integendeel een stuk van de oplossing."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top