Grolsch voortaan in Japanse handen

Grolsch voortaan in Japanse handen

Het Nederlandse bier Grolsch wordt samen met Peroni en Meantime verkocht aan de Japanse sectorgenoot Asahi. De verkoop kadert in de fusie tussen eigenaar SABMiller en AB InBev en was nodig om de fusie rond te krijgen.

2,55 miljard euro

AB InBev was al een tijdje op zoek naar een overnemer voor de biermerken, om de fusie met SABMiller niet in het gedrang te brengen. Daarvoor moesten immers enkele merken afgestoten worden. In februari raakte al bekend dat Asahi interesse toonde in de drie biermerken en AB InBev aanvaardde al snel een bod van 2,55 miljard euro voor Grolsch, Peroni en Meantime. Nu is de deal ook officieel rond.

 

Grolsch was sinds 2008 in handen van SABMiller, dat er toen meer dan 800 miljoen euro voor neertelde. De bedoeling was om het merk internationaal sterk te laten groeien, maar dat plan is nooit volledig gelukt. Vorig jaar zou de nettowinst van het biermerk zelfs nog met een derde gedaald zijn.

 

Naast Asahi toonden ook de Thaise brouwer Chang, het Spaanse San Miguel en de Zwitserse familie Jacobs interesse in een overname van de drie biermerken, maar uiteindelijk is het dus het Japanse Asahi dat de hoofdvogel afschiet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top