Grolsch voortaan in Japanse handen | RetailDetail

Grolsch voortaan in Japanse handen

Grolsch voortaan in Japanse handen

Het Nederlandse bier Grolsch wordt samen met Peroni en Meantime verkocht aan de Japanse sectorgenoot Asahi. De verkoop kadert in de fusie tussen eigenaar SABMiller en AB InBev en was nodig om de fusie rond te krijgen.

2,55 miljard euro

AB InBev was al een tijdje op zoek naar een overnemer voor de biermerken, om de fusie met SABMiller niet in het gedrang te brengen. Daarvoor moesten immers enkele merken afgestoten worden. In februari raakte al bekend dat Asahi interesse toonde in de drie biermerken en AB InBev aanvaardde al snel een bod van 2,55 miljard euro voor Grolsch, Peroni en Meantime. Nu is de deal ook officieel rond.

 

Grolsch was sinds 2008 in handen van SABMiller, dat er toen meer dan 800 miljoen euro voor neertelde. De bedoeling was om het merk internationaal sterk te laten groeien, maar dat plan is nooit volledig gelukt. Vorig jaar zou de nettowinst van het biermerk zelfs nog met een derde gedaald zijn.

 

Naast Asahi toonden ook de Thaise brouwer Chang, het Spaanse San Miguel en de Zwitserse familie Jacobs interesse in een overname van de drie biermerken, maar uiteindelijk is het dus het Japanse Asahi dat de hoofdvogel afschiet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.