Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland | RetailDetail

Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland

Groot akkoord tegen voedselverspilling opgezet in Nederland
Shutterstock

Supermarkten, natuurorganisaties en de overheid hebben in Nederland samen een akkoord tegen voedselverspilling op poten gezet. Het nieuwe akkoord moet er voor zorgen dat tegen 2030 de helft minder voedsel wordt verspild.

 

Bedrijven en consument

Het akkoord wordt pas op 20 maart volledig voorgesteld, maar er zijn al een aantal zaken bekend geworden. Zo nemen 25 bedrijven, waaronder Ahold Delhaize, McDonald’s en Unilever, deel aan het akkoord. Zij zullen jaarlijks aangeven hoeveel voedseloverschot er was en wat er exact mee is gebeurd. Zo kan er beter worden bekeken hoeveel voedsel er verspild wordt en welke maatregelen er worden genomen om dat tegen te gaan. Google gaat op vlak van data ook een steentje bijdragen.

 

Het is nog maar de vraag of het gaat lukken om tegen 2030 50% minder voedsel te verspillen. In 2009 stelde de Nederlandse regering ook al dat de voedselverspilling tegen 2015 met 20% moest dalen, maar in die zes jaar was er amper sprake van een terugval. Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens aan de Wageningen Universiteit en mee verantwoordelijk voor het nieuwe plan, gelooft dat het nu wel kan: de bedrijven zouden nu immers zelf met oplossingen, in plaats van dat ze worden opgelegd door de overheid. Hij wil de actie ook snel uitbreiden: "Aan het einde van het jaar willen we op 100 bedrijven zitten. Daarna streven we naar 200 en zo verder”, zegt hij aan RLT Z.

 

Er komt ook een campagne gericht op de consument, aangezien die verantwoordelijk is voor 40 tot 45% van de totale voedselverspilling. Zo komt er in supermarkten een plek waar voedsel aangeboden wordt, dat anders weggegooid wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.