Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid

Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid
http://www.shutterstock.com/pic-16576480/

AH, Jumbo en Lidl scoren als grote supermarktformules teleurstellend in hun aandeel bijvriendelijke en duurzame producten. Zij doen minder dan verwacht voor het behoud van biodiversiteit in de landbouw en de samenwerking met telers, zo blijkt uit een rapport van Greenpeace.

 

Biologische ketens scoren het best

De biologische ketens Estafette, Natuurwinkel, Ekoplaza en Marqt scoren het best in bijvriendeljkheid, concludeert het rapport. De vier grotere formules AH, Jumbo en Lidl kunnen met een gezamenlijk marktaandeel van 64 procent nochtans gewicht in de schaal leggen als het gaat om bijvriendelijk en duurzaam.

 

De formules presteren echter onvoldoende op het aanhouden van een lijst met pesticiden, de betrokkenheid bij pilotprojecten en het aandeel biologisch en duurzaam in het schap. Ze hanteren geen zwarte lijst voor bijengif, de meest schadelijke pesticiden voor bijen en bestuivers. Geen van de grote ketens heeft een segment biologisch boven de 5 procent.

 

Ook de supermarkten die zijn aangesloten bij Superunie lopen achter op dit gebied, aldus het Greenpeace-rapport. Deze winkels hebben een laag aandeel biologisch, zijn niet betrokken bij pilotprojecten en hebben geen bovenwettelijke ambities als het gaat om  gebruik van pesticiden.

 

Jumbo, Lidl en AH schermen met hun inzet voor een verduurzaming van de landbouw, maar de schaal van de genoemde projecten is klein (weinig betrokken telers) en het is onduidelijk wat deze supermarkten precies bijdragen aan de projecten, zo concludeert het rapport.

 

Totaalgebruik pesticiden daalt niet

Alle supermarkten stellen we eisen aan de maximale hoeveelheid residuen van bestrijdingsmiddelen op aardappelen, groente en fruit die verder gaan dan de wettelijke normen. Dit leidde tot vooruitgang in het verminderen van de hoeveelheid pesticiden waaraan consumenten via het voedsel blootstaan. Helaas leidde dit niet tot vermindering van het totale pesticidengebruik.

 

Geen van de winkelketens hanteert immers doelstellingen voor de reductie van pesticidengebruik in de teelt van hun producten. Ze hebben wel doelstellingen om het aantal overschrijdingen van de wettelijke eisen voor residuen van bestrijdingsmiddelen te beperken, maar die hebben slechts een beperkte relatie met het totale gebruik en de vervuiling van bodem en water tijdens de teelt.

 

Albert Heijn zegt een compleet inzicht te hebben in het gebruik van bestrijdingsmiddelen per individuele teler, maar werkt niet met doelstellingen voor minder middelengebruik. Geen van de bedrijven maakt residumetingen openbaar. In andere landen zijn er supermarkten die hun residumetingen wel openbaar maken

 

Beleid bescherming van de bij door supers

Greenpeace vergeleek in het onderzoek of supermarkten zich inzetten voor bescherming van de bij, onder meer een bovenwettelijke zwarte lijst aan te houden met pesticiden die telers en andere schakels in de keten niet mogen gebruiken.

 

Ook keek de organisatie of supermarkten bijdragen aan duurzame innovatie door pilotprojecten of onderzoek om het gebruik van pesticiden te verminderen of de leefomstandigheden voor bestuivers, vogels, waterdieren en andere natuurlijke flora en fauna te verbeteren. Verder werd gekeken hoe groot het percentage is van de omzet van producten met een biologisch of Milieukeur-duurzaamheidscertificaat.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top