Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid

Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid
http://www.shutterstock.com/pic-16576480/

AH, Jumbo en Lidl scoren als grote supermarktformules teleurstellend in hun aandeel bijvriendelijke en duurzame producten. Zij doen minder dan verwacht voor het behoud van biodiversiteit in de landbouw en de samenwerking met telers, zo blijkt uit een rapport van Greenpeace.

 

Biologische ketens scoren het best

De biologische ketens Estafette, Natuurwinkel, Ekoplaza en Marqt scoren het best in bijvriendeljkheid, concludeert het rapport. De vier grotere formules AH, Jumbo en Lidl kunnen met een gezamenlijk marktaandeel van 64 procent nochtans gewicht in de schaal leggen als het gaat om bijvriendelijk en duurzaam.

 

De formules presteren echter onvoldoende op het aanhouden van een lijst met pesticiden, de betrokkenheid bij pilotprojecten en het aandeel biologisch en duurzaam in het schap. Ze hanteren geen zwarte lijst voor bijengif, de meest schadelijke pesticiden voor bijen en bestuivers. Geen van de grote ketens heeft een segment biologisch boven de 5 procent.

 

Ook de supermarkten die zijn aangesloten bij Superunie lopen achter op dit gebied, aldus het Greenpeace-rapport. Deze winkels hebben een laag aandeel biologisch, zijn niet betrokken bij pilotprojecten en hebben geen bovenwettelijke ambities als het gaat om  gebruik van pesticiden.

 

Jumbo, Lidl en AH schermen met hun inzet voor een verduurzaming van de landbouw, maar de schaal van de genoemde projecten is klein (weinig betrokken telers) en het is onduidelijk wat deze supermarkten precies bijdragen aan de projecten, zo concludeert het rapport.

 

Totaalgebruik pesticiden daalt niet

Alle supermarkten stellen we eisen aan de maximale hoeveelheid residuen van bestrijdingsmiddelen op aardappelen, groente en fruit die verder gaan dan de wettelijke normen. Dit leidde tot vooruitgang in het verminderen van de hoeveelheid pesticiden waaraan consumenten via het voedsel blootstaan. Helaas leidde dit niet tot vermindering van het totale pesticidengebruik.

 

Geen van de winkelketens hanteert immers doelstellingen voor de reductie van pesticidengebruik in de teelt van hun producten. Ze hebben wel doelstellingen om het aantal overschrijdingen van de wettelijke eisen voor residuen van bestrijdingsmiddelen te beperken, maar die hebben slechts een beperkte relatie met het totale gebruik en de vervuiling van bodem en water tijdens de teelt.

 

Albert Heijn zegt een compleet inzicht te hebben in het gebruik van bestrijdingsmiddelen per individuele teler, maar werkt niet met doelstellingen voor minder middelengebruik. Geen van de bedrijven maakt residumetingen openbaar. In andere landen zijn er supermarkten die hun residumetingen wel openbaar maken

 

Beleid bescherming van de bij door supers

Greenpeace vergeleek in het onderzoek of supermarkten zich inzetten voor bescherming van de bij, onder meer een bovenwettelijke zwarte lijst aan te houden met pesticiden die telers en andere schakels in de keten niet mogen gebruiken.

 

Ook keek de organisatie of supermarkten bijdragen aan duurzame innovatie door pilotprojecten of onderzoek om het gebruik van pesticiden te verminderen of de leefomstandigheden voor bestuivers, vogels, waterdieren en andere natuurlijke flora en fauna te verbeteren. Verder werd gekeken hoe groot het percentage is van de omzet van producten met een biologisch of Milieukeur-duurzaamheidscertificaat.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top