Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid | RetailDetail

Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid

Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid
http://www.shutterstock.com/pic-16576480/

AH, Jumbo en Lidl scoren als grote supermarktformules teleurstellend in hun aandeel bijvriendelijke en duurzame producten. Zij doen minder dan verwacht voor het behoud van biodiversiteit in de landbouw en de samenwerking met telers, zo blijkt uit een rapport van Greenpeace.

 

Biologische ketens scoren het best

De biologische ketens Estafette, Natuurwinkel, Ekoplaza en Marqt scoren het best in bijvriendeljkheid, concludeert het rapport. De vier grotere formules AH, Jumbo en Lidl kunnen met een gezamenlijk marktaandeel van 64 procent nochtans gewicht in de schaal leggen als het gaat om bijvriendelijk en duurzaam.

 

De formules presteren echter onvoldoende op het aanhouden van een lijst met pesticiden, de betrokkenheid bij pilotprojecten en het aandeel biologisch en duurzaam in het schap. Ze hanteren geen zwarte lijst voor bijengif, de meest schadelijke pesticiden voor bijen en bestuivers. Geen van de grote ketens heeft een segment biologisch boven de 5 procent.

 

Ook de supermarkten die zijn aangesloten bij Superunie lopen achter op dit gebied, aldus het Greenpeace-rapport. Deze winkels hebben een laag aandeel biologisch, zijn niet betrokken bij pilotprojecten en hebben geen bovenwettelijke ambities als het gaat om  gebruik van pesticiden.

 

Jumbo, Lidl en AH schermen met hun inzet voor een verduurzaming van de landbouw, maar de schaal van de genoemde projecten is klein (weinig betrokken telers) en het is onduidelijk wat deze supermarkten precies bijdragen aan de projecten, zo concludeert het rapport.

 

Totaalgebruik pesticiden daalt niet

Alle supermarkten stellen we eisen aan de maximale hoeveelheid residuen van bestrijdingsmiddelen op aardappelen, groente en fruit die verder gaan dan de wettelijke normen. Dit leidde tot vooruitgang in het verminderen van de hoeveelheid pesticiden waaraan consumenten via het voedsel blootstaan. Helaas leidde dit niet tot vermindering van het totale pesticidengebruik.

 

Geen van de winkelketens hanteert immers doelstellingen voor de reductie van pesticidengebruik in de teelt van hun producten. Ze hebben wel doelstellingen om het aantal overschrijdingen van de wettelijke eisen voor residuen van bestrijdingsmiddelen te beperken, maar die hebben slechts een beperkte relatie met het totale gebruik en de vervuiling van bodem en water tijdens de teelt.

 

Albert Heijn zegt een compleet inzicht te hebben in het gebruik van bestrijdingsmiddelen per individuele teler, maar werkt niet met doelstellingen voor minder middelengebruik. Geen van de bedrijven maakt residumetingen openbaar. In andere landen zijn er supermarkten die hun residumetingen wel openbaar maken

 

Beleid bescherming van de bij door supers

Greenpeace vergeleek in het onderzoek of supermarkten zich inzetten voor bescherming van de bij, onder meer een bovenwettelijke zwarte lijst aan te houden met pesticiden die telers en andere schakels in de keten niet mogen gebruiken.

 

Ook keek de organisatie of supermarkten bijdragen aan duurzame innovatie door pilotprojecten of onderzoek om het gebruik van pesticiden te verminderen of de leefomstandigheden voor bestuivers, vogels, waterdieren en andere natuurlijke flora en fauna te verbeteren. Verder werd gekeken hoe groot het percentage is van de omzet van producten met een biologisch of Milieukeur-duurzaamheidscertificaat.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.