Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper | RetailDetail

Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper

Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper
Shutterstock

Bij heel wat producten in de supermarkt geldt dat grotere verpakkingen per kilo of per liter goedkoper zijn dan kleinere verpakkingen, maar in sommige gevallen is het net andersom. Veel hangt daarbij af van de standaardverpakking.

 

Verschillende uitgangspunten

Gemiddeld gezien is het in de supermarkt voordeliger om grotere hoeveelheden aan te kopen, maar wanneer een bepaalde verpakking niet vaak verkocht wordt, geldt soms de omgekeerde regel en is het voordeliger om een kleine verpakking te kopen. Bij Delhaize geldt wel de standaardregel dat groter normaal altijd goedkoper is: “Ons uitgangspunt is dat grotere hoeveelheden altijd relatief goedkoper moeten zijn, tenminste als ze in een identieke verpakking zitten. Zoniet zijn er andere invloeden die meespelen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan GVA.

 

Colruyt houdt dan weer eerder rekening met de meest verkochte verpakking. “Het is zo dat de standaardverpakking - en dat kan dus ook het kleinere blik zijn - in de grootste volumes wordt geproduceerd”, verklaart Silja Decock de prijsverschillen: “De volledige keten is daar dan ook op afgestemd, waardoor de kostprijs lager komt te liggen. Die standaardverpakking is bovendien ook het populairst bij klanten, waardoor er meer concurrentie heerst. Daardoor kan het zijn dat de standaardverpakking relatief goedkoper is dan de grootverpakking.”

 

Die uitleg wordt bijgestaan door Jorg Snoeck van RetailDetail, die dan ook aanraadt om steeds goed naar de prijs per liter of per kilo te kijken. Dat wordt echter steeds moeilijker gemaakt door producenten, die met meer verschillende verpakkingen op de proppen komen.

 

Vergelijken

“Vroeger wist de consument van niks, nu heeft hij alle wapens om prijzen te vergelijken”, zegt Snoeck. “Dat beseffen producenten en supermarkten ook, en daarom wordt er bewust een spel gespeeld met verpakkingen. Zo wil men vermijden dat de consument één op één kan vergelijken. Hoe meer verpakkingen en hoeveelheden, hoe moeilijker het voor de consument immers wordt om te zien wat het voordeligste is.”

 

Opvallend is ook dat plastic verpakkingen over het algemeen duurder zijn dan andere verpakkingen, terwijl plastic de producent alles samen minder geld kost. “De bedrijfswereld doet heel wat inspanningen om de milieu-impact van producten tijdens hun hele levenscyclus te verminderen. Ik sluit dus ook niet uit dat zij de prijs voor plastic bewust iets hoger leggen, als ze een andere variant hebben”, zegt Fatima Boudjaoui van Fost Plus. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.