Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado | RetailDetail

Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado

Groupe Casino gaat online samenwerken met Ocado
Shutterstock

De Franse supermarktgroep Casino heeft een samenwerking ondertekend met de Britse online retailer Ocado. Casino zal de infrastructuur van de Britten gebruiken om zijn eigen online shops te laten groeien.

Monoprix

In de deal is onder andere opgenomen dat Ocado een nieuw distributiecentrum voor Casino zal neerpoten in het Noorden van Frankrijk. In een eerste fase zullen klanten in de regio rond Parijs toegang krijgen tot 50.000 producten die aan huis worden geleverd. Bestellingen kunnen worden geplaatst via Monoprix.fr, een van de ketens van Casino.

 

“Deze samenwerking betekent een grote sprong op vlak van kwaliteit”, zegt Jean-Charles Naouri, CEO van Groupe Casino. “50.000 producten zullen aan klanten worden aangeboden met precieze en snelle levering aan huis, via een platform dat het mogelijk maakt om dit op een winstgevende manier te doen.”

 

Ook voor Ocado betekent de deal met Groupe Casino goed nieuws: het bedrijf is één van de voortrekkers op vlak van online boodschappen en heeft onder andere een eigen bestelsysteem ontwikkeld, maar analisten zeggen al een tijdje dat het een overeenkomst moest vinden met een grote retailer om echt door te groeien. Met Casino heeft het die partner nu gevonden. In het Verenigd Koninkrijk werkt het bedrijf al samen met supermarktketen Morrissons.

 

Begin volgend jaar zou ook ICA, de grootste supermarktketen in Zweden, aankondigen een samenwerking te hebben met Ocado. Dat meldt het Zweedse market.se, maar voorlopig willen beide partijen niet reageren op het nieuws. Momenteel werkt ICA nog met een gedecentraliseerd systeem, waarbij het moet rekenen op de bereidwilligheid van zijn franchisenemers. Met de komst van Ocado wordt alles mogelijk meer gestroomlijnd.

 

Ocado test momenteel een zelfrijdende bezorgauto, waarbij de klant de bestelling zelf uit het autootje moet halen. Als alles goed verloopt wil het ook dat systeem vanaf 2019 verkopen aan andere retailers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.