Guy Paternoster (Tiense Suiker) nieuwe voorzitter Fevia Wallonië

Guy Paternoster (Tiense Suiker) nieuwe voorzitter Fevia Wallonië

De Waalse vleugel van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, heeft een nieuwe voorzitter: Guy Paternoster, lid van het uitvoerend comité van de groep Tiense Suiker. Paternoster volgt Fabienne Bister (van de gelijknamige mosterdfabriek) op, die er een mandaat van drie jaar op heeft zitten.

"Vooral werken op actuele thema's"

Guy Paternoster, geboren in 1957 in Bergen, studeerde af als landbouwingenieur aan de agronomische faculteit van Gembloux. Na zijn debuut als adviseur in landbouwproducten voor meststoffenfabrikant Lebrun stapte Paternoster in 1985 over naar de Tiense Suikerraffinaderij (lid van de Europese groep Südzucker). Vandaag is hij lid van het uitvoerend comité van het bedrijf en er verantwoordelijk voor de grondstoffen.

 

De nieuwe voorzitter, die zelf uit het landbouwmidden afkomstig is, staat bekend als een praktisch en pragmatisch man van het terrein. Dat blijkt al meteen uit zijn actieprogramma: "De Belgische verkiezingscontext van 2014 en de te regionaliseren bevoegdheden hebben ons actieprogramma beïnvloed. Ver van de grote theoretische debatten hebben we een selectie gemaakt waarbij we vooral gaan werken op actuele thema's waar wij vat op hebben en op kunnen wegen", aldus Guy Paternoster.

Ambitieus groeiplan

Het resultaat is een ambitieus actieplan met vier prioriteiten en één enkele doelstelling: groei. Zo wil de nieuwe voorzitter via het programma Food@Work de beroepen van de sector beter bekend maken en via 'alternerend leren en werken' samen met de overheid stageformules creëren die beantwoorden aan "de noden van de voedingsbedrijven, een van de grootste industriële werkgevers."

 

Het tweede speerpunt wordt energie en duurzaamheid. Daarbij legt Paternoster de lat hoog: "een milieuneutrale Waalse voedingsindustrie tegen 2030. Om dit te realiseren, zullen we samenwerkingen en gemeenschappelijke strategieen opstarten met alle actoren van de gehele agrovoedselketen."

 

Tot slot wil Paternoster ook het delen van knowhow bevorderen onder de leden (via 12 thematische "clubs") en – in lijn met Food.be met de slogan "Small country. Great food" - "de zichtbaarheid van onze fantastische Waalse voedingsproducten" verhogen.

 

Bij Fevia Wallonië zijn 1.474 bedrijven aangesloten, samen goed voor 21.320 medewerkers en een omzet van 7,2 miljard euro (cijfers 2012).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top