Guy Paternoster (Tiense Suiker) nieuwe voorzitter Fevia Wallonië

Guy Paternoster (Tiense Suiker) nieuwe voorzitter Fevia Wallonië

De Waalse vleugel van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, heeft een nieuwe voorzitter: Guy Paternoster, lid van het uitvoerend comité van de groep Tiense Suiker. Paternoster volgt Fabienne Bister (van de gelijknamige mosterdfabriek) op, die er een mandaat van drie jaar op heeft zitten.

"Vooral werken op actuele thema's"

Guy Paternoster, geboren in 1957 in Bergen, studeerde af als landbouwingenieur aan de agronomische faculteit van Gembloux. Na zijn debuut als adviseur in landbouwproducten voor meststoffenfabrikant Lebrun stapte Paternoster in 1985 over naar de Tiense Suikerraffinaderij (lid van de Europese groep Südzucker). Vandaag is hij lid van het uitvoerend comité van het bedrijf en er verantwoordelijk voor de grondstoffen.

 

De nieuwe voorzitter, die zelf uit het landbouwmidden afkomstig is, staat bekend als een praktisch en pragmatisch man van het terrein. Dat blijkt al meteen uit zijn actieprogramma: "De Belgische verkiezingscontext van 2014 en de te regionaliseren bevoegdheden hebben ons actieprogramma beïnvloed. Ver van de grote theoretische debatten hebben we een selectie gemaakt waarbij we vooral gaan werken op actuele thema's waar wij vat op hebben en op kunnen wegen", aldus Guy Paternoster.

Ambitieus groeiplan

Het resultaat is een ambitieus actieplan met vier prioriteiten en één enkele doelstelling: groei. Zo wil de nieuwe voorzitter via het programma Food@Work de beroepen van de sector beter bekend maken en via 'alternerend leren en werken' samen met de overheid stageformules creëren die beantwoorden aan "de noden van de voedingsbedrijven, een van de grootste industriële werkgevers."

 

Het tweede speerpunt wordt energie en duurzaamheid. Daarbij legt Paternoster de lat hoog: "een milieuneutrale Waalse voedingsindustrie tegen 2030. Om dit te realiseren, zullen we samenwerkingen en gemeenschappelijke strategieen opstarten met alle actoren van de gehele agrovoedselketen."

 

Tot slot wil Paternoster ook het delen van knowhow bevorderen onder de leden (via 12 thematische "clubs") en – in lijn met Food.be met de slogan "Small country. Great food" - "de zichtbaarheid van onze fantastische Waalse voedingsproducten" verhogen.

 

Bij Fevia Wallonië zijn 1.474 bedrijven aangesloten, samen goed voor 21.320 medewerkers en een omzet van 7,2 miljard euro (cijfers 2012).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top