Haalde Picard ook paardenlasagnes naar België? | RetailDetail

Haalde Picard ook paardenlasagnes naar België?

Haalde Picard ook paardenlasagnes naar België?

Het Europese schandaal met als rundvlees verkocht paardenvlees heeft voor het eerst ook een link met België, nu de Franse diepvriesketen Picard ook paardenvlees in zijn runderlasagnes heeft aangetroffen. In de vier Brusselse vestigingen zijn inmiddels preventief heel wat producten uit de rekken gehaald.

In België nog niets gevonden

Voorlopig is er in de Belgische vestigingen nog geen verontreiniging met paardenvlees vastgesteld, benadrukt Picard, maar in Frankrijk waren er al wel gecontamineerde lasagnes gevonden. Ook deze lasagnes werden geproduceerd door het Franse Comigel, dat in het schandaal een spilpositie lijkt in te nemen.

 

Naast Picard haalde inmiddels ook hypermarktketen Cora diepvriesmaaltijden uit de rekken van haar Belgische winkels, nadat was gebleken dat enkele producenten vlees van een verdachte leverancier hadden verwerkt.

 

De Federale Overheidsdienst voor Economie laat intussen weten dat "België zeker géén betrokken partij is" in de hele zaak, om de simpele reden dat er "voor zover momenteel bekend in België geen productie is van deze kant-en-klaarmaaltijden."

 

"Let op voor te goedkoop vlees"

De Europese ministers van Volksgezondheid en Landbouw dringen er dan weer op aan dat vlees in de hele productieketen beter traceerbaar zou zijn en meer gecontroleerd moet worden. Bovendien wordt gewaarschuwd voor te goedkope aanbiedingen: met name in dit geval had de sector moeten weten dat met vlees dat zo goedkoop wordt aangeboden, zeer waarschijnlijk iets mis is.

 

Alle grote Franse ketens hebben inmiddels diepvriesmaaltijden van hun huismerken uit de rekken gehaald, omdat Comigel ook voor hen een grote leverancier bleek te zijn. Ook Duitsland heeft intussen te maken met de affaire, nadat de Duitse voedingswareninspectie ook in Noordrijn-Westfalen door Comigel geproduceerde 'runderlasagnes' vond die paardenvlees bevatten.

 

De Roemeense premier zegt inmiddels razend te zijn over de beschuldigingen dat Roemenië de bron van alle kwaad is: hij beklemtoont dat volgens hem de Roemeense controles zo streng zijn, dat ze paardenvlees niet zouden laten exporteren als rundvlees. Toch hield hij een slag om de arm: "áls het waar zou zijn, is dat een drama. Dan zou de Roemeense geloofwaardigheid voor de komende jaren een forse klap gekregen hebben."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.