Heeft Ahold Delhaize nog een toekomst in de VS?

Heeft Ahold Delhaize nog een toekomst in de VS?
Shutterstock

Het aandeel van Ahold Delhaize heeft de voorbije maanden flink wat klappen moeten verwerken, vooral vanwege de concurrentie van Amazon. Beleggersvereniging VEB stelt zich vragen bij de toekomstperspectieven van het supermarktbedrijf.

Ervaring met prijzenoorlog

De koers van Ahold Delhaize is de voorbije zes maanden met ongeveer 25% gedaald door de concurrentie van Amazon en diens onlangs ingelijfde supermarktketen Whole Foods. Nu Amazon ook nog eens prijsdalingen bij Whole Foods aankondigde, voorziet VEB enkele sombere scenario’s. Daarnaast klinkt het echter ook dat het allemaal niet zo dramatisch zal zijn, een strekking die Ahold Delhaize natuurlijk onderschrijft. Nochtans haalt Ahold Delhaize het merendeel van zijn omzet in de Verenigde Staten.

 

Zo denkt VEB dat er op vlak van de prijzenoorlog twee mogelijkheden zijn. Langs de ene kant kan die een probleem vormen voor Ahold Delhaize, omdat de marges bij de Amerikaanse dochters al een stuk lager zijn dan in Nederland. In de Verenigde Staten staan de prijzen al onder druk vanwege de concurrentie met de discounters en een prijsdaling bij Whole Foods zet enkel maar meer druk op de ketel.

 

Langs de andere kant heeft Ahold Delhaize heel wat ervaring met prijzenoorlogen. In Nederland woedde er enkele malen een stevige strijd op dat vlak en toen kwam Ahold steevast als winnaar uit de bus. Het bedrijf moet daarbij ook niet enkel naar Amazon en Whole Foods kijken: als het marktaandeel wint ten opzichte van de andere ketens, dan zet het volgens VEB ook een stap vooruit.

 

Opmars online markt

Amazon is natuurlijk vooral online een dreiging en ook daar heeft Ahold Delhaize best wat te verliezen. Met Peapod heeft het immers een van de grootste online boodschappendiensten in de Verenigde Staten. Met de overname van Whole Foods kan Amazon daar echter ook een forse stap voorwaarts zetten, want die producten kunnen nu te koop komen bij de webshop. Bovendien kan het strooien met kortingen voor abonnees van Amazon Prime, om zo heel wat consumenten weg te lokken.

 

De opmars van online boodschappen onder impuls van Amazon kan echter ook positief uitpakken voor Ahold Delhaize. Momenteel halen supermarktketens nog maar een klein aandeel van hun omzet uit de online verkoop en wie weet is het net Amazon die voor de grote doorbraak kan zorgen. Op lange termijn zullen ook andere ketens daar van profiteren.

 

Samengevat zegt ook VEB dat het een beetje koffiedik kijken is. Er is ruimte op de markt voor zowel Amazon als Ahold Delhaize, maar het Nederlands-Belgische bedrijf zal dan wel moeten vechten voor zijn marktaandeel. In het verleden is echter aangetoond dat het supermarktbedrijf zich goed weet aan te passen aan een veranderende markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top