Heftige reacties op stunt Albert Heijn

Klanten zijn ontevreden omdat de voorraden in de winkels snel opraken, concurrenten schakelen de economische inspectie in en merkfabrikanten schrikken zich een hoedje. De marketingstunt van Albert Heijn maakt emoties los…

 

“Geen duurzaam model”

Dat de weekfolder met ‘1+2 gratis’ aanbiedingen insloeg als een bom, is een understatement. Het artikel dat RetailDetail er afgelopen maandag over publiceerde, ging meteen viraal. De actie kreeg daarop heel wat ruchtbaarheid in de publieksmedia en die gratis publiciteit blijft uiteraard niet zonder gevolgen: in de Belgische winkels van Albert Heijn is het deze week merkbaar drukker dan normaal en de actieproducten raken ook snel uitgeput. Sommige referenties worden weer aangevuld, voor andere geldt ‘op is op’, horen we van winkelmedewerkers. Dat leidt hier en daar tot teleurgestelde shoppers – ook op de redactie van RetailDetail ontvangen we berichten van ontevreden klanten. 

 

Relevanter voor ons is natuurlijk vooral de ongerustheid bij de concurrenten en de leveranciers. In de media geeft Colruyt-directeur Chris Van Wettere alvast toe dat hij toch twee keer moest kijken toen hij de folder onder ogen kreeg. “Naar mijn gevoel is dit geen duurzaam model dat je als supermarkt kan aanhouden,” verklaart hij. Colruyt reageert lokaal wel met prijsverlagingen, maar de schade blijft beperkt: de meeste betrokken producten zitten niet in het assortiment van de discounter.

 

“Destructieve strategie”

Fabrikanten die hun product op de Bonusfolder zagen verschijnen, waren vooraf niet op de hoogte van de actie, vernemen we, maar ‘on the record’ wil voorlopig niemand reageren. In Het Belang van Limburg noemt ondernemer en Vlaams Parlementslid Grete Remen de stunt “regelrechte voedseldumping, die het klimaat, mens en dier zal schaden.” 

 

Heftig is ook de reactie van Buurtsuper.be, de beroepsvereniging van de zelfstandige supermarkten: die vraagt aan de economische inspectie om een onderzoek in te stellen naar de actie. Verkoop met verlies is immers verboden in België. Het gaat om een destructieve strategie, meent directeur Luc Ardies: “Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden, leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling.” De retailer is echter niet onder de indruk: “We houden ons aan de Belgische wet- en regelgeving”, zegt een woordvoerster. “Laat de inspectie maar langs komen.”